Dela upp kläder...

Jag förstår inte riktigt när folk säljer kläder och skriver "kläder till flicka" eller "kläder till pojke" och likadant om de söker kläder till sitt/sina barn. Om man har specifika önskemål så kan man kanske skriva "söker kläder i färg x och färg y" eller "söker kläder i form av klänningar/tunikor" eller "söker kläder med tryck på x eller tryck på y". Om man säljer kläder så kan det räcka att skriva vilken storlek kläderna är (samt om de är stora eller små i storleken) och i beskrivningen förtydliga (om det inte syns på bild) vad det är för kläder. Till exempel om man säljer ett klädpaket: "Detta paket innehåller 2 par byxor, 1 tjockare tröja, 3 tunikor...." och liknande.
 
Nu ska inte detta tolkas som kritik. Det är en fråga och en fundering som jag har. Vi brukar köpa de kläder som vårt barn vill ha och det är inget som hindrar det. Vi sätter inte stopp bara för att det står "tjej" på något. Gillas det så gillas det. Har funderat på detta då jag ofta ser kläder som kan passa åt båda kön, men beskrivs som "till tjej" eller som "till kille". För precis som jag skrivit tidigare så behöver det inte alltid handla om klänningar (vilket är något folk alltid brukar dra till med när de vill kritisera valet att ha blandade kläder till sitt barn). Det handlar om helt "vanliga" kläder i olika färger. Jag tror att föräldrar är helt kompetenta att hitta de kläder de vill ha till sina barn även om folk inte skriver ett specifikt kön i beskrivningen.

Kommentera här: