Utan variation så är det inte valfritt

Jag förstår inte en del personers "logik". Från start, ända från att barnen är födda, så "kodas" det med rosa till flickor och blått till pojkar. Kläderna går i dessa toner, skorna gör det (när de börjar använda det), rummen, barnvagn, solskyddet i bilen o.s.v. Sedan står de helt allvarligt och säger att deras barn väljer själva och att de ALLTID gillat "sin" könade färg, när de blivit lite äldre och fortsätter välja det de är vana vid.

Jag förstår att folk inte alltid är så insatta i genus, men just det där tycker jag är ett så tydligt exempel av påverkan så jag har svårt att förstå att de inte ser det. Kan folk verkligen seriöst tro att det barnet fått från födsel, hur hen bemötts och det urval som finns, INTE påverkar? Man påverkar genom att erbjuda variation också, men jag tar variation framför ett enda val vilken dag som helst. Fler alternativ, inte färre.

Kommentera här: