Lär sig folk inte tålamod längre?

Väldigt ofta får jag se exempel på folk som inte ens vill ha några sekunders eller minuters "dötid". Som konstant måste ha något att göra. Och sedan undrar de varför stressen ökat i samhället?
 
När vi var på bio senast så hade showen inte börjat riktigt än. Det var några minuter kvar när vi satte oss i salongen. En person framför tar då fram sin mobil och börjar lösa ett korsord i en app samtidigt som hen kollade Facebook. Är det farligt att sitta några minuter och bara finnas, bara titta, bara se personen man är där med (hen hade sällskap)... farligt att inte göra något, försvinner man om man inte är konstant aktiv? En del säger då: Ja, men det kanske var enda stunden på dagen som hen hade möjlighet att göra dessa saker. Då säger jag: Om det är enda "lediga" stunden hen har på dagen så kanske det är ännu viktigare att bara ta det lugnt. Vänta lite. Säga något till personen man är med. Bara... FINNAS. Eller, åter igen, menas det att man inte finns om man inte är aktiv?

Kommentarer:

1 GeorgVanHalen:

Det händer ibland att det uppkommer trådar på Flashback om att "Jag har inga intressen.. Allt känns fel eller tråkigt". Många drar paralleller till depressioner och visst. Det kan det vara.

Jag tror mer på att många inte klarar av "måste göra något jämt"-mentaliteten som du just nämnt. De gör så mycket jämt och ständigt att det mesta förlorar mening vid något tillfälle. Man måste inte se två filmer varje dag, kolla in facebook 50 gånger, träna på gymmet varje dag, läsa ut tjocka böcker varje vecka eller SMS:a 25 olika vänner varje dag. Slutligen gör man så mycket "bara för att" att man uppskattar det inte.. Andas istället! :)

Svar: Bra skrivet! I mitt barns rum sitter ett citat från en Alfons Åberg-bok om att man måste ha tråkigt ibland för att veta när man har roligt. Det tycker jag är ett bra motto. Annars blir det som du skriver, att man slutar uppskatta saker.
Highlandertess

2 Monstars:

Det var något jag reagerade på när jag och pappa var i Heidal och fiskade. På campingen utanför receptionen satt flera med sina datorer/mobiler och pillade. Ni är för tusan på semester. Lägg ner grejerna!

Kommentera här: