Värdering?

När man kommer med en problematik och vill belysa den så får man då och då höra: "varför bryr du dig om det, det är inget problem, bry dig om det HÄR istället, det är ett riktigt problem."
 
Vad är det som säger att jag INTE belyser det andra problemet också? Bara för att jag just nu belyste en sak så betyder inte det att det är allt jag gör. Varför belyser inte DU det problemet om du nu tycker det är så viktigt? Och vem är någon annan att avgöra vad som är viktigt för just mig? En sak som jag tycker är jätteviktig kanske någon annan tycker är en struntsak, ska jag då "rätta mig" och tänka att: "nämen, en annan person tycker inte detta är viktigt så jag får sluta uppmärksamma det." NEJ! Jag tycker vi ska sluta med detta värderande av problem. Skulle man hålla på så, då skulle ingen kunna säga något alls eftersom det alltid är någon annan som har det värre. Och hur skulle vi komma någonvart om vi bara skulle jobba med det värsta hela tiden? Vi måste jobba med alla frågor på en gång. Tror ni att vi i Sverige skulle ha kommit en sådan här bit på väg mot jämställdhet om det inte funnits folk som tagit tag i både stora och små frågor? Vi hade aldrig någonsin varit där vi är idag om folk först försökt komma överens om vilken fråga som var "viktigast" och sedan jobbat med bara den. Alla gör sin del där de tycker att det behövs och där de känner att de kan bidra. Det tycker jag är jättebra!
 
Jag hyllar varje insats, liten som stor, utan att värdera!

Kommentera här: