Sett filmen Kon-Tiki

Spoilers förekommer kanske...
 
Thor Heyerdal vill segla över Stilla havet i en balsaflotte för att bevisa sin teori om att Polynesien befolkades från öst. Med sig har han vänner nästan helt utan erfarenhet av hav.
 
En riktigt spännande film! Den är välspelad och intressant. Självklart när det är baserat på en sann händelse så undrar man hur mycket som stämmer. Blev rätt sugen på att se dokumentären från 1950. I filmen yttras även en sak som jag länge påstått. Eventuell spoiler? Det finns en myt om att det enklaste sättet att dö är genom att drunkna. Jag har alltid påstått motsatsen. Att det skulle vara riktigt smärtsamt och panikartat. Detta nämner realisten (eller cynikern om man vill påstå det) i gruppen när de befinner sig ute på öppet hav. Realister kan allt vara riktigt trevliga som sällskap, eller hur? Hehe...
 
Förutom en sekvens med papegojan i vattnet så är effekterna riktigt bra. Jag älskar scenen med valhajen. Satt och längtade efter valhajen redan när filmen började. Det är det starkaste minnet jag har av en skolresa till Oslo när jag gick i sjätte klass. Vi var på Kon-Tiki muséet och där Kon-Tiki fanns låg en trappa. Gick man ner i trappan fick man se båten underifrån och vad lurade under den? Jo, en valhaj. Så häftigt!
 
Kan verkligen rekommendera denna film!
 

Kommentera här: