3 filmer som alla borde se

Jag har blivit utmanad av Lina (A Film and TV Freak Like Me) att skriva om några filmer som jag tycker att fler borde se. En riktigt svår utmaning... så jag har funderat på den ett tag. Det blev en rätt rejäl blandning på filmerna till slut.
 
Born Free.
Baserad på en sann händelse. Om två människors kamp att rädda livet på lejonet Elsa genom att sätta henne fri. En film som berörde mig redan som barn och som än idag tar tag i hjärtat på mig.
 
 La vita è bella.
En fars uppoffringar för att bespara sin son ett trauma. Så rörande och man pendlar mellan skratt och tårar.
 
Den stora flykten.
Detta är en klassiker som många borde ha sett, men jag vet inte hur det är ställt i min generation. Många dissar äldre filmer automatiskt. I denna hittar vi många stora stjärnor som spelar tillfångatagna soldater under andra världskriget. Välspelad, intressant och spännande!

Kommentarer:

1 Emelie Petersson:

Jättebra tips av filmer. Life is Beautiful är en så rörande film. Och Den stora flykten är en av mina absoluta favorit filmer :-) å jag är bara 28 år gammal ;-)

Svar: Härligt att fler i min generation sett och gillar den filmen :-) Tycker den är otroligt bra!
Highlandertess

2 Lina - A Film and TV Freak Like Me:

Jag skäms ju nästan för att jag bara har sett Born Free, men den filmen är grymt bra.

Kommentera här: