Läst klart: Stolthet och fördom och zombier

Från bokens baksida:
 
"Det är en allmänt erkänd sanning att en zombie som åtnjutit hjärna kommer att vilja ha mer hjärna."
 
Detta föreställer alltså en utökad bok av Stolthet och fördom, men nu har man lagt till zombier. Den är ganska roande och karaktärerna är i stort sett desamma. En sak tycker jag är ganska skum och det är att alla britter som haft råd har varit till orienten och lärt sig någon form av kampsport. Skulle något sådant ha hänt som en zombieinvasion i den tidsepoken så tror jag att britterna nog ansett sig själva ha de bästa bekämpningsmetoderna och inte ha rest till utlandet för att lära sig. Visst så fanns Grand Tour redan 1660 för mestadels överklassen, men dessa "bildningsresor" förhöll sig till platser inom Europa.
 
Fast man ska inte vara så sträng mot en bok av fiktion. Den är som sagt roande och även fast jag stör mig en aning på dubbelnaturen i karaktären Elizabeth (den finns inte i originalboken) så är övriga karaktärer riktigt bra, speciellt Mr. Darcy.
 
Jag är väldigt förtjust i originalboken, men tycker inte att denna förstör och "slaktar" den. Jag ser dem som två skilda böcker med samma karaktärer bara. Men är man väldigt petig så kanske man inte ska läsa denna.
 

Kommentera här: