Jag är mörbultad men musikalen var underbar!

Syrran fick en show i födelsedagspresent som jag skrev om tidigare och jag fick äran att bli med henne.
 
Vi anlände till Stockholm en timme senare än beräknat och åkte ut till vandrarhemmet Skanstull där vi skulle bo. Efter att ha checkat in gick vi och käkade på ett café och därefter var det dags att gå till Göta Lejon. Musikalen var Priscilla Queen of the Desert. Filmen som den är baserad på är fantastisk! Se den!
 
Vi hade riktigt bra platser lagom långt fram. Det vill säga där vi såg allt jättebra, men ändå inte fick nackspärr. Showen var helt underbar! Färgsprakande, härlig musik, bra skådespelare och riktigt fantastiska kläder! Bäst var Björn Kjellman! Han gjorde en mer uppåt Bernadette än filmens, men hela musikalen är mer uppåt än filmen. En riktig feel-good-musikal. Filmen tar upp den lite mer seriösa sidan kring personernas liv. Det finns en seriös underton även i musikalen. Svårigheten med acceptans, trångsynta typer som trakasserar, oron över att vara en bra förälder, svårigheten att hitta den stora kärleken...
 
Det enda jag tycker de missar är att det faktiskt finns transvestiter som inte är homosexuella. Men, förutom Bernadette, så är karaktärerna mer Drag Queens än transvestiter... Men är alla Drag Queens homosexuella? Jag tror inte det. Fast det är en musikal på 2 timmar. Man kan inte täcka in allt då.
 
Scenen är otrolig! De lyckas föra musikalen framåt precis i filmens anda. Den börjar i Sydney och så tar bussen vid och de besöker ställen som Broken Hill, fastnar i öknen, showar i Alice Springs och klättrar upp på Ayers rock (Uluru). Scenbyten flyter på smidigt och allt är riktigt snyggt gjort. "Divorna" som var med och sjöng tycker jag dock inte tillförde så mycket. På en affisch står Pernilla Wahlgren längst fram, men hon är med väldigt lite.
 
Kan verkligen rekommendera denna! Tror inte man behöver vara hardcore-musikal-fan för att gilla den.
 
Efter att den var över gick vi mot vandrarhemmet och på vägen hittade vi O'Learys, där syrran bjöd på mat. Vi blev lite för mätta båda två...hehe... Vi var tillbaka på vandrarhemmet redan klockan 21 och totalt däckade på vårt rum. Proppmätta och slut.
 
Dagen därpå checkade vi ut, lämnade våra väskor i ett skåp på centralstationen och gav oss ut på jakt. Jag var ute efter en Squeezy-Raphael till Connor, men hade ingen tur. Men han fick Gammelsmurfen och Buttersmurfen (?) istället. Syrran var på jakt efter Body Shop-grejer och hittade det hon sökte plus lite till. Vi köpte oss mat att ha med på tåget. Det skulle bli en lång färd då det gick en omväg eftersom det pågick banarbete mellan Stockholm och Älvsjö. Dock så blev färden otroligt mycket drygare än beräknat. 2 timmar senare än utsatt tid kom vi hem. Jag vill inte se tåg på ett tag nu! Har haft fruktansvärt ont och varit helt färdig så det är därför det inte blivit något inlägg på ett tag.
 
Men som rubriken säger. Mörbultad, men musikalen var UNDERBAR!
 
Bokat frukostpåse på tåget, men det gör jag inte om. Brödet var väldigt fullkornigt och det kan jag inte äta, juicen var apelsin och det tål inte min mage, äpplet var grönt och det blir också för hårt. Yoghurten gick bra i alla fall. Vad jag låter som en riktigt gammal pensionär nu då... hehe...
 
 Vårt rum på vandrarhemmet. Ville nästan ta med mig täcket hem. Det var härligt!
 
 Jag åt ost- och skinkpaj på caféet. Riktigt god! Riktigt skinka och inte sådan där färdigskuren smal pizzaskinka.
 
 Jag köpte ett program med massor av färgglada bilder från musikalen.
 
 Min mat på O´Learys. Pasta Carbonara med vitlöksbröd. Uuuuunderbart!

Kommentarer:

1 Monstars - Sticker utanför ramarna:

Det var ett mysigt rum trots utan fönster. Dock är jag inte van att sova i en sådan liten säng. Höll nästan på att ramla utanför. :P

Svar: Jag är van att ha trångt då Connor kryper till oss nästan varje natt/morgon...hehe :-)
Highlandertess

2 Monstars - Sticker utanför ramarna:

Ha ha ja just det + katterna också?

Svar: Ja, de brukar ofta ligga hos oss också. Speciellt Tetris kommer och tar plats när Connor ligger hos oss eftersom han är avundsjuk :-)
Highlandertess

Kommentera här: