Sett filmen Up in the air

Spoilers förekommer!
 
Ryan älskar sitt rotlösa liv där han reser runt från plats till plats i sitt jobb. Lever mer på hotellrum än i sitt eget hem. Men så ska företaget spara in och digitalisera, vilket för Ryan innebär risken att han blir markbunden.
 
Jag vet inte vad jag förväntat mig av denna film, men inte detta. Den är mer seriös än jag trodde. Trots tidigare seriösa roller har jag lite svårt att föreställa mig George Clooney i en sådan roll. Trots att jag redan då jag såg honom i Cityakuten såg potential i honom och att han kunde göra seriösa roller, så är jag nog van vid att han i början av karriären inte fick chansen utan gjorde väldigt oseriösa saker.
 
Han är riktigt bra här och jag tycker även att Anna Kendrick är intressant! Vera Farmiga har jag dock sett i mycket mer intressanta grejer. Här försvinner hon lite och blir "blank". I tv-serien Touching Evil till exempel är hon mycket bättre än i denna film.
 
Jag tycker att filmen är riktigt tankvärd och tar upp viktiga frågor som man kan ställa sig i livet. Jag tycker synd om Ryan. Till en början lever han bekymmerslöst och njuter av sitt innehållslösa liv. Sedan när han börjar längta efter mer så får han som en käftsmäll av verkligheten. Symboliskt tror jag att man vill ha fram att liv utan innehåll blir likadana dag efter dag och att man bara existerar ytligt. Men att om man är villig att ta risken och fånga mer så får man vara beredd på att det ibland slår tillbaka. Vad är bäst? Leva ett jämnt liv utan luftgropar, varken av godo eller ondo, eller att leva ett liv där man får känna, både gott och ont?
 
 

Kommentera här: