Pris efter hårlängd eller tid, inte kön

När vi passerat skyltar utanför frisörsalonger och det stått olika pris beroende på dam och herr så har jag ibland påpekat att "kvinnor kan ha kort hår och män kan ha långt. Borde det inte vara mer rättvist och logiskt att ta betalt efter tid?" Jag trodde att det, som så mycket annat, "bara var så", men nu har jag lärt mig något nytt. Att ta betalt efter kön räknas som diskriminering.
 
"Frisörsalonger får inte ha olika pris för kvinnor och män för samma behandling, exempelvis klippning. Olika prissättning kan vara lika med diskriminering. Lagen kräver inte enhetstaxa hos frisörer men prissättningen får inte utgå från kön. Det finns frisörer som till exempel har varierande pris för olika hårlängder medan andra frisörer tar betalt efter hur lång tid behandlingen tar. Detta är däremot tillåtet enligt lagen." Källa: Diskrimineringsombudsmannen.
 
Med denna frisyr skulle jag alltså automatiskt ha betalat MER än en man med mer hår bara för att jag är kvinna.

Kommentarer:

1 Lisa:

De där har ja också reagerat på! En del salonger har olika pris när det blir längre än axlarna, är det kortare så räknas det som "kort hår"-och blir billigare. Så ska det ju va. Fattar inte att de fortfarande finns salonger som har pris efter kön, däremot vet ja en del som har skyltar kvar men räknar längd, men då borde de ju faktiskt ändra skylten.

2 Beatrice, mamma till Devin och Lili ❤:

Jag har ofta funderat på det där också. Är det inte kränkande om något att vi korthåriga kvinnor får betala MER trots att vi har lika kort hår som en man? Fy alltså.

Kommentera här: