Läst klart: Marshmallows till frukost av Dorothy Koomson

Spoilers förekommer!
 
Från bokens baksida:
"Kendra Tamale har just återvänt till England efter en längre vistelse i Australien. Hon är på flykt undan en trasig kärlekshistoria och önskar inget hellre än att bli lämnad ifred. Summer och Jaxon, barnen i familjen som Kendra hyr ett rum av, har dock andra planer. Deras pappa Kyle har just blivit ensamstående förälder och barnen adopterar raskt Kendra som sin nya mamma.
Trots att Kendra bär på en smärtsam hemlighet som gör att hon gärna håller människor på en armlängds avstånd finner hon sig ändå väl tillrätta och blir med tiden en del av Kyles familj.
Så en dag stöter Kendra ihop med den man som delar hennes hemska hemlighet och allt rasar samman. Det enda sättet att ordna upp saker och ting är att avslöja vad som hände den där gången för så många år sedan, något hon svurit på att aldrig göra..."
 
Denna bok handlar om så mycket mer än vad som kan uppfattas genom baksidetexten. Den är verkligen inte alls som jag förväntat mig utan handlar om så mycket mer och blir på en del ställen till och med djup. Det är verkligen inte ofta jag stöter på det i romantiska böcker så när det händer blir jag glad. En del riktigt viktiga ämnen tas upp och i en scen kan jag verkligen relatera till Kendra.
 
*STORSPOILER* En mindre kunnig person har precis sagt i en grupp att kvinnor sänder ut signaler och att om hon går med på att ta till exempel en kaffe en sen kväll så får hon räkna med att killen vill ha sex och om hon ändrar sig så blir hon våldtagen, men då är det hennes eget fel. Kendra skäller iskallt ut personen som sagt detta och hon har så rätt i det hon säger. Sedan går hon därifrån och begrundar det som hänt. Det hon då tänker är så klockrent: "J*klar, så jobbigt det var att ha starka övertygelser. Att reagera på all skit folk som Janene försöker pådyvla andra. Ibland ville jag bara luta mig tillbaka och acceptera det. Inte reagera alls när struntpratet började. Vara moraliskt avtrubbad (...)"
 
Så där kan jag känna ibland. Jag reagerar starkt på en del saker och ibland önskar jag att jag var som många andra och bara lät det vara. Men samtidigt så tycker jag det är bra att reagera när något är fel. Att säga ifrån. Det är nog lättare om man kan låta saker vara, men viktigare om man faktiskt kan stå upp.

Kan varmt rekommendera denna bok även till de som inte brukar läsa romantiska böcker eftersom denna skiljer sig från åtminstone den typ av romantisk bok som jag läst tidigare.
 

Kommentera här: