Läst klart: Frost av Maggie Stiefvater

Spoilers förekommer! Del 1 i en trilogi.
 
Från bokens baksida:
"I åratal har Grace betraktat vargarna i skogen bakom huset. Speciellt en varg fascinerar henne - vargen som räddade livet på henne som barn. Hennes varg.
Sam är den vargen och några dyrbara månader varje sommar får han vara människa innan frosten och vintern tvingar honom att förvandlas igen.
Ödet för dem båda samman och nu kan de inte leva utan varandra. Men vintern är nära och Sam för en ojämn kamp för att förbli människa och för att få stanna hos Grace."
 
Handlingen är intressant! Det märks att boken är mer riktad till tonåringar, så det kanske är därför boken känns så.... "lätt". Men jag tror ändå att det ligger något mer bakom för jag har läst ungdomsböcker förut som varit mer engagerande och välskrivna, som till exempel Vargbröder-serien och Harry Potter-serien. Den här har inget bra flyt i skrivandet och då jag någon gång kommer djupare in i handlingen så känns det som att språket förstör det. Hoppas det bättrar sig i kommande böcker, för jag måste ändå läsa de två uppföljarna då handlingen är, som sagt, intressant i mitt tycke.
 

Kommentera här: