Firar inte påsk

Tänk vad en del folk kan bli paffa och ibland till och med lite griniga om man inte firar sådant som de firar. Detta gäller det som är "vanligast" i Sverige då. Jag tror ingen blir särskilt paff eller grinig om jag säger att jag inte firar Chanukka, men då jag säger att jag inte firar de vanliga "svenska" traditionerna så blir det reaktioner. Kan inte folk bara få fira det de vill och inte bli ifrågasatta? Jag får många gånger förklara varför jag inte firar, men får väldigt sällan svar på varför någon firar. Det är väl så... minoriteten "måste" alltid försvara sig och förklara sig. Men det vore intressant om majoriteten också tänkte till och visste varför de firade.
 
Jag firar inte påsk. För det första så är jag ateist så den kristna biten av påsk är bara inte för mig. När det gäller den andra mer sekulära biten så förstår jag inte grejen med påskkärringar, påskgubbar och allt godis. Jag gillade det inte som barn för jag tyckte inte om att vara målad i ansiktet. Tyckte inte om att få stämplar på händerna heller, men det hör något annat till. Jag gillade inte godis, vilket jag inte gör nu heller. Så, nej, jag ser ingen orsak till att JAG ska fira påsk.
 
Jag håller dock öppet för Connor. Vill någon som firar påsk ge honom ett kort, ett brev, godis eller liknande så är det helt ok. När han blir äldre så kommer han se att en del gör på detta viset och en del gör det inte och han kommer veta att han får välja.
 
Tänk om folk kunde vara öppna och inte reagera defensivt direkt någon gör annorlunda. Det vore skillnad om det skulle skada någon, men jag tror absolut inte att någon lider för att jag väljer att inte fira påsk. Jag ifrågasätter inte dem som firar så, som så många gånger förut, frågar jag mig: "Varför kan inte jag få samma bemötande tillbaka som jag ger andra?"

Kommentarer:

1 Helena:

Anledningen till att folk reagerar som de gör är nog att man på något sätt "ska" fira ditten eller datten för att man alltid har gjort det, för att det är en tradition. Jag firar för att det är en tradition och jag har väldigt svårt att tänka mig att INTE fira påsk eller jul, tillexempel. Men däremot respekterar jag folk som inte firar -det är ju upp till var och en, tycker jag, och det ska egentligen inte behöva ifrågasättas.

Svar: Det är nog på det viset. Och jag ifrågasätter inte de som firar traditioner eller vilka traditioner de firar. Jag förstår bara inte varför jag, som är öppen, ska bemötas med sådan... defensiv attityd. Jag hoppar inte på någon och försöker få dem att tänka som mig utan jag bara klargör hur JAG gör :-)
Highlandertess

Kommentera här: