Sponsrad video - Upplev Nord-Norges alla attraktioner

Jag kan verkligen rekommendera för alla natur- och äventyrsälskare att "upptäcka" vårt grannland Norge. Själv så bor jag nära gränsen så det blir en tur dit då och då. Man behöver inte åka långt för att naturen och vyerna ska bli helt fantastiska. I början av juni var jag och familjen till Flåm, Undredal och Gudvangen i västra Norge. Det var en tur på Flåmsbanan som var målet och under resan fick vi även se en hel del av Norge. Vi åkte genom världens längsta tunnel, vi åkte slingerväg som steg högre och högre, vi var uppe på fjället där det fortfarande fanns snö och is på sjöarna och vi gick runt i små mysiga byar som kantades av höga berg.
 
2009 var syrran och jag på ett häftigt valsafari i Andenes i Nord-Norge. Det var målet med resan, men själva resan dit var också en upplevelse! Flyg till Tromsø, hurtigbåt till Finnsnes, buss till Gryllefjord och färja till Andenes. Resan tog en hel dag, men åh vad det var värt det! Vi var så långt norrut att det var midnattssol. Hade vi varit där under vintersäsong så hade chansen till norrsken varit stor, men nu var vi där mitt i sommaren istället. Då levde djurlivet för fullt. På valsafarit såg vi flera kaskeloter och några kom riktigt nära båten. Med bara några minuter så missade vi att se tumlare precis vid kusten vid Fiskenes där vi bodde under resan.
 
Det som slår mig så mycket med Norge är, förutom den underbara naturen och vyerna, att varje by verkligen verkar leva. Hur små de än är! Det finns oftast affär, någon restaurang eller något café och någon form av aktivitet. De tar verkligen till vara på landsbygden på ett fantastiskt sätt!
 
 

Kommentera här: