Svårt att sluta äta när man är mätt?

 
Min reaktion på ovanstående notis var att undra varför folk fortsätter äta när de är mätta. Jag menar, om någon lägger upp en portion till dig och den är för liten så tar du mer och äter tills du är mätt. Lägger någon upp en portion som är för stor så slutar du äta när du är mätt. Är detta svårt? Har det med artighet att göra? Jag förstår om man äter upp när man är bortbjuden för att vara artig, men detta här handlar om hemmaförhållandet med sin sambo. Då behöver man väl inte vara artig på gränsen till dumhet? Om man, som jag, avskyr att kasta mat så är det jättelätt att bara ha ett skydd över tallriken, ställa in i kylskåpet och äta upp senare.

Kommentarer:

1 Jennifer:

Skulle tro att det handlar om att man som sambo ofta äter favoritmaträtter och således äter man för mycket. För att det är gott helt enkelt.
Så är det för mig gällande godis så det är ju sååå passande att jag har det jobb jag har..!

Svar: Hehe... ja, jag älskar mat. Inte all mat, men ganska överlag faktiskt. Så ibland äter jag lite extra för att det är så gott, men jag har ju haft lite tvärtom problem jämfört med de som går upp i vikt. Jag har försökt gå upp i vikt för att jag tyckt att jag varit för benig. Men nu struntar jag i vikten och satsar på hälsan (det lilla jag har) istället :-)
Highlandertess

2 Helena:

Enklast borde väl ändå vara att var och en serverar sig själv? Det gör vi hemma hos oss i alla fall. Då får alla precis så mycket de vill ha. :)

Svar: Samma sak här. Alla tar själva. Det där med att bli serverad... Är det verkligen så vanligt egentligen?
Highlandertess

Kommentera här: