Min relation till Disney

Jag gillade inte de klassiska Disney-filmerna som barn (de tecknade). En av orsakerna var att de sjöng hela tiden och det störde mig så jag kollade aldrig på en hel film. Men så kom jag att tänka på att jag numera gillar musikaler (och har gjort i x antal år). Hur går det ihop? Sedan kom jag på att när jag var barn så var det Betamax och VHS som gällde. Och på dem fanns inga val. De var dubbade till svenska och då var även sången på svenska.
 
Troligtvis var det just sången på svenska som störde mig, eftersom jag tidigt var mer förtjust i artister som sjöng på engelska. Så jag har sett en del Disney-filmer som vuxen och då på engelska. Men uppenbarligen var det inte det enda som jag ogillade för jag tycker verkligen inte om dem som vuxen heller.
 
Överlag var jag inte stormförtjust i tecknat när jag växte upp. Här nedan följer ett urval av de serier jag växte upp med. Många härliga minnen från dessa!
 
Skönheten och odjuret, Bröderna Cartwright, Dallas, Eerie Indiana, En röst i natten, Falcon Crest, Alien Nation, Anne på Grönkulla, Highlander, Krutrök, Lilla huset på prärien, Familjen Macahans, Hulken.
 
 MacGyver, The Girl From Tomorrow, The Twilight Zone, V, Miami Vice, Narnia, Nord och Syd, Something is out there, Tales from the crypt, Farligt uppdrag.

Kommentarer:

1 Lina - A Film and TV Freak Like Me:

Och jag som trodde du hade ändrat uppfattning =(
De som är så fina. Wall-E speciellt, där de knappt säger nått.

Svar: Wall-E går an. Det är mest de klassiska tecknade som jag inte gillar :-)
Highlandertess

2 Lina - A Film and TV Freak Like Me:

SV: Just det ja, det hann jag glömma att du skrev. Men det finns många fina bland de tecknade med ju, men kanske lite mycket sång. Så med andra ord är det Disney du inte alls gillar, för de animerade görs ju tillsammans med Pixar. Cars är ju t.ex supermysig =)

Svar: Har inte sett Cars :-) Jag har tröttnat på att det är antingen Cars eller prinsessor att välja mellan på olika saker :-S Men ska ge filmen en chans när Connor blivit lite äldre.
Highlandertess

3 Helena:

Flera av de programmen tittade jag också på! :) Däremot har jag alltid älskat de klassiska Disney-filmerna, och favoriten är nog "Robin Hood". :)

Kommentera här: