Läst klart: Folkhemmets terror av Torbjörn Stenwreth & Kjell-Arne Edvinsson

Detta var den bok jag fick signerad på Arvikamässan i våras. Boken innehåller reflektioner över företeelser i samhället och det är sammanlagt 24 essäer.
 
Boken som helhet var intressant att läsa. En del kände jag igen och kunde relatera till, medan annat är sådant jag inte har någon aning om. Det var några stycken som fastnade lite mer och om dessa har jag skrivit ner egna reflektioner. Om ni vill veta bakgrunden till reflektionerna så rekommenderar jag boken.
 
"Svensk Extrem Sekularism - rigiditet in absurdum."
 
Jag tycker inte sekularism gått så långt som det påstås i texten. Jag som ateist får ofta förklara (försvara) varför jag inte är med i kyrkan (hur ska du då kunna begravas?), varför vi hade namngivning för vårt barn istället för dop (hur ska han kunna få sitt namn då?), varför jag inte firar jul för Jesus utan för vintersolståndet (att fira ljusets återkomst anses flummigare än födseln av en karaktär i bibeln som eventuellt funnits, men då inte var född på juldagen ändå). Det tas för givet att man som född svensk vill ha skolavslutning i kyrkan och sjunga psalmer (för det är "tradition"). Det tas för givet att man är "traditionell" om inte troende, men för mig fungerar det inte. Jag ser religionen och den är inte för mig. Jag har egna traditioner utan religion.

"Stillasittande och utbränd = fastbränd."
 
Det har blivit en sorts status i att alltid ha något att göra. Folk uppdaterar sina Facebook-statusar med allt de gör under en dag för att allt är så viktigt och det är viktigt att visa omvärlden att man ÄR någon eftersom man har så mycket att göra. Denna hets tar jag avstånd ifrån. Jag tycker det är skönt att göra ingenting ibland. Ta dagen som den kommer. Jag måste till stor del ta dagen som den kommer eftersom jag lever med kronisk värk som påverkar. Kanske har jag "tur" som drabbats av det ändå, eftersom jag då har lättare att se det väsentliga i livet? Att ta ett steg från all stress, press och statusjakt. Kanske hade insikten kommit även om jag haft en frisk kropp, men vem vet...?
 

Kommentera här: