Alla dessa viktklubbar...

Jag undrar varför folk fokuserar så på siffran på vågen? Den siffran säger i princip INGENTING. Hur man mår behöver inte ha något med den siffran att göra. Istället borde man fokusera på vad som får en att må bra och hur FRISK kroppen är.
 
I all denna viktreklam som dyker upp handlar det dessutom ALLTID om att gå ner i vikt. Det finns faktiskt folk som skulle må bra av att gå UPP och få hjälp med det. När jag var yngre och trodde att vikten var viktigare än vad den egentligen är, då efterlyste jag råd till hur jag kunde göra för att lägga på mig lite. Det hade flera orsaker.
 
1. Jag ville inte vara så smal som jag var.
2. Jag kände mig svag och frös konstant.
3. Jag var trött på att bli misstänkt för att ha en ätstörning.
 
Det fanns inga råd någonstans. I bästa fall fick jag kanske något luddigt om att jag skulle "äta mer". Jo, det var ett väldigt konkret råd minsann. Men nu, som sagt, struntar jag totalt i vikten. Jag gillar fortfarande inte att jag har beniga axlar och jag vill vara starkare, men det har inget med vikten att göra. Att väga ett växande barn för att se att det växer och går upp som hen ska är en sak. Men är det inte dags för oss vuxna att göra oss av med viktnojan för gott nu? Vågen känns ganska utdaterad, så häv ut den bara!
 
Exempel på hur det kan se ut. Om man fyller i en högre vikt än den man har så är programmen inställda på att man måste ha fyllt i fel. Siffrorna är bara exempel eftersom jag inte vägt mig på länge så jag har ingen aning om min vikt.

Kommentarer:

1 Nettan :

I mitt fall så kollar jag vågen för att se min framgång nu när jag försöker gå ner i vikt, då jag ser ingen förändring i spegeln (och jag har gått ner 23 kg), jag ser fortfarande ut som en stor kossa i spegeln. Jag märker förändringarna i att kläderna blir större och att jag har fått gå ner i storlekar, men det är mer något som märks av under längre tid, vågen har jag för att se förändringar på en gång gång.

Sen när jag har nått min målvikt så kommer jag nog bara att kolla en gång i månaden för att inte gå upp i vikt igen

Svar: Men siffran i sig säger nästan inget... Muskler och ben väger också. Jag tycker att den är alldeles för otydlig för att gå efter. Jag förbjuder inte folk att väga sig, men jag tycker det blir för mycket fokus på en siffra som innefattar så mycket mer än fett.
Highlandertess

2 Nettan :

Jo det vet jag, jag är t ex i bättre form än sist jag hade denna vikt, men det är kombination av allt. Vågen är som sagt en kortsiktig morot, så jag kan föra statistik över min viktminskning. Precis som att jag har statistik för storlekarna och jag vet att även om vågen står still så har det ändå skett förändringar i min kropp.

Jag har små mål under vägen och just nu vill jag få på mig byxstorlek 46 i höst, men naturligtvis är det brösten som har krympt de senaste månaderna :-P vilket är positivt, jag önskar bara att jag kunde krympa överallt samtidigt lite i taget, istället för mycket på ett ställe i taget, så mitt ansikte och bröst har krympt, jag gick från 90H till 85G. Jag vill ha mindre mage och rumpa nu ;-)

Svar: Ja, kroppen verkar både lägga på sig och gå ner på vissa ställen först :-) När jag går upp så lägger det sig på lår och bak först, men det är just mina beniga axlar jag skulle vilja ha lite mer "kött" på. Fast jag försöker lära mig att strunta i det nu.
Highlandertess

Kommentera här: