Sett filmen Son of Lassie

Spoilers förekommer!
 
Lassie har blivit äldre, likaså hennes ägare Joe som tagit värvning i det militära. Lassies son Laddie är istället den som hamnar i ett äventyr som är riktigt farligt.
 
Kul att det är samma karaktärer som i Lassie Come Home! Några är samma skådespelare också. Men hunden som spelade Lassie i Lassie Come Home spelar här Laddie, en väldigt trogen och påhittig hund som dock har en tendens att dra problem till sig. Ja, ibland är hunden faktiskt lite dum i sin lojalitet om jag ska vara brysk. När Joe är i ett arbetsläger i Norge och försöker undvika att bli upptäckt som engelsman och en tysk soldat släpper lös hunden och han springer direkt till sin husse så blir jag bara helt: "Men ge dig nu då, de kommer hitta honom...ÅÅÅÅÅÅH!" Visst är hans lojalitet och skicklighet i att hitta sin husse över stora avstånd otrolig, men som sagt... farlig också.
 
Filmen har inte charmen som Lassie Come Home. Det skulle kunna bero på att jag sett den första när jag var barn och inte denna, men jag tror inte det säger allt. Handlingen i denna är nämligen inte så bra som den första. Den är också mycket grymmare med människor som dör och dödas. Jag personligen skulle inte klassa den som barntillåten för i en scen skjuter nazisterna en motståndsman rakt i huvudet.
 

Kommentera här: