Sett filmen Journey 2: The Mysterious Island

Spoilers förekommer! Uppföljare till Journey to the centre of earth (versionen med Brendan Fraser).
 
Sean Anderson (som även är med i första filmen) hittar ett mystiskt meddelande som hans styvpappa hjälper honom att tyda. Det leder dem på ett äventyr till en mystisk ö där Seans farfar ska finnas.
 
En klassisk äventyrsfilm, kan man nog säga att detta är. Där man vet att allt det farliga egentligen bara är "lagom" farligt och att de alltid klarar sig i sista sekunden. När man vet sådant så tar det tyvärr bort en del av spänningen, men filmen är ändå roande. En del saker som händer och som personerna klarar av är omöjliga, men det brukar vara så i äventyrsfilmer. De ska inte vara realistiska utan de ska ta en med på en resa och det gör denna film. Det är nog inget jag kommer att komma ihåg, men för stunden var den bra.
 
En liten sidotanke. Varför ska den kvinnliga karaktären alltid ha minst kläder på sig? En äventyrsfilm som denna kan ses av barn och då tycker i alla fall jag att det vore bra om den kvinnliga karaktären för en gångs skull fick vara stark UTAN att behöva vara "sexig" på samma gång.
 

Kommentarer:

1 Becka [fotoblogg]:

Så söt header du har. :)

2 Linda aka Javamorsan:

Helfestlig film tycker jag. Inget jag ser om i första taget men roade gott när jag såg den.

Dessutom tror jag faktiskt inte ungarna lägger någon vikt vid hennes kläder om jag skall var ärlig. Det är vuxna som gör det och för sen över dessa tankar till ungarna. Om vi slutar bry oss kommer inte heller barnen att göra det.

Svar: Jag tror att barnen blir påverkade. Inte så att de tänker på det medvetet, men att de blir påverkade i att "så där ska en tjej klä sig". Jag är väldigt trött på att kvinnor och särskilt unga tjejer ska sexualiseras som de gör. Om man vill klä sig på det viset, helt ok. Men om man gör det för att "det ska vara så", då är det ett problem.
Highlandertess

Kommentera här: