Inte oförskämd, bara lätt ansiktsblind

Det har hänt flera gånger att folk har sett mig på stan på rätt nära håll och så har jag inte hälsat. Det har hänt flera gånger att jag sett en person och tänkt: "Är inte det där.....?" Det har hänt flera gånger att jag varit osäker på om den jag ser är någon jag känner eller inte.
 
Detta leder till:
  • att jag ibland inte hälsar på folk jag känner.
  • att jag ibland hälsar på folk jag inte känner.
  • att jag ibland går och "glor" på folk medan jag försöker fundera ut om jag känner personen.
Detta händer även med vänner ibland och jag tycker det är så jobbigt. Om någon ändrat hårstil, solat solarium (eller inte solat solarium) eller har andra kläder på sig än då jag såg personen sist (till exempel en annan jacka) då kan det bli problem. Jag måste träffa en person minst ett par gånger för att minnas dennes ansikte och ibland tar det längre tid än så.
 
Jag har inte pratat om detta på ett seriöst vis utan mer skojat om att jag är nog "ansiktsblind" (prosopagnosi). Men nu har jag insett att det nog är så som jag skojat om. Dock så är det en mild variant i så fall för jag har inga problem att känna igen mig själv i spegeln eller min familj eller folk jag umgås ofta med. Fast, som ni nog förstår, så är det rätt jobbigt och det är tråkigt om folk får fel intryck av mig och tror att jag gör detta medvetet. Jag har sagt till en del vänner att om de ser mig på stan så brukar det enda som funkar vara att ta tag i mig och hälsa (men skräms inte är ni snälla...hehe). Jag har lättare för att känna igen folk där jag förväntar mig att se dem, som till exempel då jag är bjuden på fest hos en kompis eller om en kompis jobbar på ett särskilt ställe. Men på stan där det är så mycket folk ibland, där blir det rörigt.

Kommentarer:

1 Linda aka Javamorsan:

Hm låter mer som du behöver glasögon faktiskt. Jag var sån där förr. Lärde mig dock känna igen gångstilar osv.. Men sen jag fick mina glasögon har det upphört. Ja så vida jag inte glömmer ta på mig glasögonen när jag går ut då alltså!

Svar: Jag har glasögon och ibland linser och båda funkar bra. Var nyligen och kollade synen. Ser inte dåligt, jag känner inte igen folk bara :-/
Highlandertess

Kommentera här: