Ni gör som ni vill, jag gör som jag vill (nedladdning)

Vad andra gör är helt upp till dem. Jag säger aldrig till någon att de inte får ladda ner filmer och tv-serier. Det gör de som de vill. Men varför ska de försöka övertala mig att ladda ner då jag inte vill detta? Får man inte sticka ut och vägra nedladdning, eller vad handlar det om? Ja, en del saker jag vill se är svåra att få tag på, men jag lägger hellre ner mig på att försöka hitta dessa filmer och serier på dvd eller väntar tills de visas på tv än laddar ner. Det är något JAG väljer. Varför får jag inte göra som jag själv vill?
 
Mina argument till varför jag inte vill ladda ner:
  • Jag tycker inte om detta "bråttom bråttom, jag ska se saker NU NU NU"-tankesättet. Jag tycker snarare att det är en del av charmen att vänta på något. I nya Dallas till exempel så är det cliffhangers i varje avsnitt (precis som det var i gamla Dallas) och jag älskar det! Då blir jag helt: "Åh, vad spännande, vad kommer hända...ååååååh" och så väntar man en vecka och antingen får svaret eller kommer närmare det. Veckan man väntat bygger på spänningen ännu mer och det är just detta som får mig att gilla serier så mycket som jag gör. Att sträckkolla är inte min grej.
  • Jag ser ingen status i att "vara först". Jag ser filmer och serier när jag känner för det och om jag ser en film 2 år efter att andra sett den, vad spelar det för roll? Huvudsaken är ändå vad JAG får ut av det.
  • Jag gillar bio. Är det någon film jag vill se relativt snart så ser jag den på bio, då får jag ut en hel upplevelse av det istället.
Slutsats: Andra verkar ha argumenten att de vill sträckkolla (något jag inte vill), att de vill se något direkt (något jag inte har behov av), att det är av bekvämlighet (jag har inte det behovet heller), att det är enda sättet att få tag på en del saker (och här föredrar jag ändå att fortsätta leta och vänta). Jag förstår dessa argument och tycker det är upp till var och en hur de gör (som sagt). Jag ser dock ingen som helst poäng i nedladdning för mig personligen och jag förstår inte varför detta verkar störa en del.

Kommentarer:

1 Lina - A Film and TV Freak Like Me:

Anledningen till att jag inte laddar ner filmer är för att jag vill ha kvalité, och att den kommer i sitt tjusiga fodral som sedan kan stå i min filmhylla. Vill man se filmen "nu" så ser man den på bio.
Men det finns undantag. När filmen inte kommer ut på bio, då är det bara att vänta på dvd releasen, men om den inte kommer ut på DVD heller? Ja då är det en annan femma. För kan man inte köpa den pga att Sverige inte tar in den, då laddar jag ner men då är det inte heller mitt fel utan Sveriges.
Serier däremot laddar jag ner för vi ligger så långt efter i Sverige (i vissa fall) och jag hatar reklamen som kommer var 10:e min. Men det blir ju inget streckkollande där heller utan ett avsnitt i veckan. Man kan streama men den kvalitén är ju sämre än nedladdningen så därför laddar jag ner. Men det är tv-serier och eftersom serierna går på tv i Sverige, så där 1 år efter USA, så är det lagligt enligt mig. Plus att jag alltid köper dom när de är nedlagda och kommer ut i en fin megabox.

Svar: De serier jag följer brukar inte ligga så långt efter USA, så det går bra :-) Dock så får man undvika seriernas Facebook-sidor om man inte vill ha spoilers. Hörde att Family Guy gjorde bort sig och skrev en grej på sin Facebook-sida som inte alla hunnit se än :-S

Kvalité är en sak jag är noga med också. Därför jag avskyr streaming.
Highlandertess

Kommentera här: