Sett filmen Django Unchained

Spoilers förekommer!
 
Django blir befriad av en tysk prisjägare som vill ha hans hjälp att identifiera några efterlysta som han jagar. De blir vänner och beslutar att leta upp och befria Djangos fru.
 
Jag tycker att det var en helt ok film. Jag har hört otroligt mycket gott om den, lite väl mycket gott kanske, men folk tycker olika. Det var inget som helst fel på den, dialogen var intressant, skådespelarna var bra (fast Leonardo DiCaprio hade nog inte varit mitt val till rollen han spelar här) och handlingen fortskred i en bra takt så filmen kändes aldrig seg. Lite överdrivet med att varje skottskada eller dödsskjutning resulterade i flera liter blod och splatter som flög omkring, men en film är en film. Inte Tarantinos bästa, men klart över medel.
 

Kommentarer:

1 GeorgVanHalen:

Jag var och såg Django Unchained på bio. Tyckte allt med "nigger" blev överdrivet. Visst, det kanske var så i gamla södern.. Men det blev fortfarande för mycket. Han skulle fått ut sin "poäng" om han använt 1/3-del av det.

Christoper Waltz var hur bra som helst. Leonardo kände jag också var missplacerad. Jamie Foxx var rätt bra. Filmen var inte förutsägbar.. Vilket var bra, men kan samtidigt tycka att de kunde lagom fokus.. Några scener kortare, några längre.

Jag tycker om mycket av Tarantinos dialoger, scener, idérikedom, hyllningarna till andra filmer. Men just action-scenerna kan jag ofta tycka blir för mycket (som du gjort med allt blod) och i Kill Bill m.fl. Skulle Tarantino göra om "våldet" skulle hans filmer överlag bli bättre. Django Unchained rekommenderas, men kanske inte på den höga nivån vissa skulle göra på!

Jag såg den riktiga DJANGO häromdagen. Det är knappt några liknelser förutom musiken och att båda "bad guys" hade några saker gemensamt. En ganska cheesy-film när man tänker på actionscenerna, men ändå underhållande. Mer lik "A Fistfull of Dollars" än DJANGO Unchained. Tydligen ska även original Django fått väldigt många orelaterade "efterföljare" också.. Väldigt många :)

Kommentera här: