Läst klart: Den förskräckliga apan och andra berättelser av Stephen King

Spoilers?
 
Flera noveller samlade i en bok.
 
En del av berättelserna är bra, men övervägande delen är inte skrämmande utan mest sega. Jag gillar "Dimman", "Flotten", "Strandvärld", "Farbror Ottos lastbil" och "Sundet". Där fanns oftast ett flyt och en härlig stämning. Dimman har gjorts till film, men berättelsen är väldigt annorlunda. Flotten var med som en sekvens i Creepshow II och funkade faktiskt aningen bättre som film enligt mitt tycke. De övriga berättelserna har jag inte sett någon filmatisering av och därför var jag mer fri att använda min egen fantasi. Därför tyckte jag att det var konstigt att jag bara gillade 5 berättelser av 22, men jag tyckte att de var sega på något vis, som sagt.
 
Kan rekommendera boken ändå för någon pärla kan man nog hitta oavsett vilken lässtil man brukar ha. Berättelserna är alla anknytna till skräck och rysare på något vis, men spänner ändå över en ganska bred grund.
 

Kommentera här: