Föreläsning "Kvinnor, män och alla vi andra"

Har varit på en underbar föreläsning i Karlstad ikväll! Det var med Claes Schmidt/Sara Lund. Först träffade jag Thea en sväng innan. Det blev bara en kort stund, men kul att ses! Sedan gick jag in på Elite Stadshotellet och letade upp där vi skulle vara för föreläsningen. Det var mycket folk! Så kul! Speciellt i och med att ämnet är så viktigt.
 
Medborgarskolans beskrivning:
"En underhållande och interaktiv inspirationsföreläsning om de normer och värderingar som styr våra liv och hindrar oss från att tänka logiskt. De flesta vet att mångfald och oliktänkande är positivt, utvecklande och rent av livsnödvändigt för ett levande samhälle. Trots det tillåter vi rädsla, nedärvda normer och gamla tankesätt styra våra liv. Vem programmerar din hjärna och vem bestämmer vad du ska tycka och tänka? Bara för att vi inte stött på ett visst fenomen tidigare, så betyder det inte att detta måste vara något onaturligt, onormalt eller ens ovanligt - det betyder förmodligen bara att vi är ovana vid just det fenomenet."
 
När jag läste om detta så kände jag direkt att denna föreläsning var jag tvungen att gå på. Det är ett antal år sedan nu som jag bestämde mig för att sluta anpassa mig efter vad folk tycker eller vad jag tror de tycker. När jag bestämde mig för att stå för vad jag tycker. Det har lett till en del konflikter, men som Sara Lund sa på föreläsningen: "Har någon problem med att du är *vegetarian* så är det deras problem." Vegetarian användes som exempel, därför skrev jag det inom *-tecken.
 
Det var otroligt många smarta saker som sades på föreläsningen! En del var bekräftelse på sådant som jag tänkt och en del var nytt för mig. Det är väldigt lustigt hur hjärnan funkar, visade ett experiment som gjordes på publiken. Det var mycket skratt, men även en hel del allvar.
 
Några saker jag lade lite extra på minnet:

Vi programmeras av våra föräldrar, skola och omgivning. Vi som är föräldrar nu har chansen att inte programmera våra barn efter vad de har mellan benen utan efter vad de har mellan öronen. Exakt vad jag strävar efter! Mina föräldrar sa aldrig till mig att jag inte kunde eller inte fick göra något bara för att jag var flicka. Jag kunde välja fritt. Detta vill jag föra vidare till mitt barn. Bara för att det finns folk som är rädda för detta så ska man inte behöva rätta sig. Sara tog upp hur man kan säga "pojkflicka" lite skrytsamt om sin dotter för att det är "fint" med "manliga" egenskaper, men att ingen säger flickpojke för att om en pojke har typiskt "kvinnliga" egenskaper "då är han ju b*g". Visst är det löjligt?
 
Och apropå sådana "visst är det så?" och "eller hur?". Håller man inte med så ska man inte vara tyst, för då är man passiv medhållare. Ett "Nej, det tycker jag inte" är inte så svårt att säga.
 
"Manligt" och "kvinnligt" är gamla synsätt på hur en person skulle vara, men det finns inget behov för det längre. Män gör typiskt "kvinnliga" saker och kvinnor gör typiskt "manliga" saker. Sara pratade på att för kvinnor är det mer fritt inom detta. Vi kan ha på oss vad vi vill och röra oss inom både manligt och kvinnligt. Men män är begränsade då det gäller kläder och även då det gäller rörelsefriheten inom det "kvinnliga" området. Dags att slopa det!
 
Låt ingen annan definiera vad du är! Klockrent! Folk har fördomar, så är det. Jag har en del fördomar jag också. Det finns nog ingen som är helt utan. Men vad andra tror och tycker definierar inte vad man är. Det är bara en själv som gör det. Säger jag till exempel att jag är feminist, så har folk en hel hög med fördomar om hur en feminist är. De tillskriver mig egenskaper som inte stämmer. Ett bra tips som Sara gav var att vara nyfiken. När någon säger något så kan man fråga istället för att ha förutfattade meningar. "Hur menar du nu?" till exempel är en väldigt bra fråga.
 
Kan rekommendera denna föreläsning till ALLA! Tycker den borde vara obligatorisk i skolor för respekt, förståelse och en öppenhet för de som inte är som en själv är något som det finns behov av!
 
Taggad för föreläsning.
 

I pausen tog jag lite frisk luft vid ett fönster i salen där vi var. Detta var den fina utsikten jag hade då. Vackra Klarälven.

Kommentarer:

1 Diana:

Håller med! ALLA borde gå på denna underbara föreläsning :)

Svar: Verkligen! :-)
Highlandertess

Kommentera här: