Läst klart: Niceville av Kathryn Stockett

Spoilers förekommer!
 
Från bokens baksida:

"När Skeeter återvänder till hemstaden Jackson i Mississippi efter universitetet, faller hon tillbaka i sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhetsbaler.
 
Men Skeeter har förändrats. Hon har författardrömmar och reagerar allt starkare på de orättvisor hon ser omkring sig i 1960-talets Södern. Genom sitt arbete på lokaltidningen träffar hon två svarta hemhjälper - Aibileen och Minny. Tillsammans bestämmer de sig för att skriva en bok som skildrar verkligheten bakom de fina fasaderna i Jackson, staden som de kallar Niceville.
 
De skriver om hur de svarta kvinnorna har förnedrats och diskriminerats, men också om deras drömmar, längtan och hopp. Det är ett farligt arbete som kommer att förändra deras liv för all framtid."
 
Det tar några kapitel, men sedan är jag fast. Skulle gärna ha sträckläst den om jag haft tid för när jag inte läste i den så gick jag och funderade på vad som skulle hända. I och för sig så kanske det fördjupade själva läserfarenheten. Jag tycker den är välskriven och välberättad. Karaktärerna i boken är verkligen levande och när den tog slut så blev jag lite ledsen för jag ville fortsätta följa dem. Jag blev alldeles tårögd när jag läste om (STORSPOILER!) hur Aibileen till slut måste sluta på sitt jobb och hur äldsta barnet i familjen (kring 3 år gammalt) blir förtvivlat för att det haft mer kontakt med Aibileen än sin egen mamma. En mamma som dessutom spenderar sin mesta tid med att tillrättavisa, straffa och ignorera barnet. Varför skaffar man barn då egentligen?
 
Kan verkligen rekommendera denna bok! En del saker är verkligen sjuka! Tur att det funnits nytänkare så som Skeeter, så att människor inte stagnerat i detta gamla fördomsfulla tänkande. Tyvärr finns det kvar en del människor i det "tänket", men vi har ändå rört oss framåt. Fast nytänkare behövs än!
 

Kommentarer:

1 Lina:

Är den lik filmen?

Svar: Nja... till vissa delar, men de har tagit bort en del som jag tycker är väsentligt. Viktiga grejer i boken alltså. Har sett filmen, men inte skrivit recensionen än.
Highlandertess

2 Lina:

En fråga till Tess, har du problem med din statistikmätning? För jag har lite svårt att tro på att jag har tappat nästan alla mina läsare på en dag. Igår och idag har mätningen knappt rört sig och det retar mig.

Svar: Jag har märkt en sänkning de senaste två dagarna ja.
Highlandertess

3 Lina:

Sv: Så då är det inte bara jag som är drabbad. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om hur många som läser min blogg, men det är ju inte direkt kul när man går från typ 120 läsare om dagen till 40-50 st. Det verkar ju lite orimligt att alla ger upp hoppet om en på en och samma dag dessutom.

Sen har jag en annan bloggrelaterad fråga. Du har inte råkat få en massa kommentarer på 2 sekunder, kommentarer som inte ens verka vara riktade till dig och dina inlägg?
Jag fick nämligen 23 kommentarer på 1 sek och de alla är i olika inlägg av olika namn men länken i från avsändaren går till en och samma sida nämligen bloggbesokare.se.
Verkar lite skumt, så jag börjar inbilla mig att min blogg har råkat ut för en lurendrejare i cybervärlden.

Svar: Inte så många på en gång, men ibland har det kanske dykt upp 3-4 kommentarer på bara några sekunder och de har alla varit ytliga saker som inte handlat om inlägget och så har länken varit till någon försäljningssida.
Highlandertess

4 Lina:

SV: Då är det fastställt. Jag har någon som vill sabotera för mig. Ska bli spännande och se fall bloggen ens finns kvar imorgon.

Kommentera här: