Hycklande uttryck

"Jag är inte rasist, MEN..." Så uttrycker sig en del personer då de ska säga något negativt om folk med annan hudfärg. För ibland pratar de inte alls om invandrare. Jag har varit med om folk som sagt så om svenskfödda, trots att det enda som skiljer dem från oss andra som är födda i Sverige är hudfärgen. Det skumma är att dessa personer inte verkar vara medvetna om att de visar exempel på hur man är fördomsfull.
 
Nu menar jag inte att man inte ska kunna kritisera en person av annan hudfärg, tro, ursprung etc. än en själv. Men det är stor skillnad på att kritisera något på ett konstruktivt sätt och på att dra slutsatser ur sina egna fördomar. Det HÖRS kan jag säga.
 
Om man kritiserar någon sak/företeelse som är av annat ursprung eller en person som inte har samma etnicitet som en själv och någon direkt kallar en för rasist så vet de nog inte så mycket de heller. Folk måste lära sig att skilja mellan konstruktiv kritik och att bara vräka ur sig dumheter som är baserade på vad "folk har sagt om folk", fördomar och generaliseringar.
 
I allmänhet så borde folk lära sig att inte kasta ur sig ord som rasist hur som helst. När skolpersonal inte tillrättavisar elever som kränkt andra elever för att de är rädda för att bli kallade rasister så har det gått för långt. Alla har rätt till samma rättigheter OCH skyldigheter.
 

Kommentarer:

1 Nettan:

Rasism går även åt båda hållen, en sak som jag avskyr är när jag säger ifrån när någon gör något dumt (för mig kvittar hudfärgen) och jag blir beskylld för att vara rasist om personen inte är "vit".
Jag gapflabbar då dock, för jag vet att jag inte är det, jag växte upp med en familjevän som flydde från Chile, en av mina bästa vänner var mulatt, en annan asiat, brorsan har en asiat till flickvän och de har nu en dotter osv.
Jag bryr mig verkligen inte om hudfärgen, jag bryr mig mer om personligheten och kulturen.

Svar: Håller verkligen med dig! Det är så löjligt att ropa rasist bara för att den man säger ifrån till råkar ha en annan hudfärg än en själv. Och precis som du skriver, det går åt båda hållen.
Highlandertess

Kommentera här: