Vi vann! Nej, "vi" vann inte!

Jag har inte följt Melodifestivalen eller Eurovision, men det har inte gått att missa att Sveriges bidrag vann. Men nu är jag enormt trött på alla "Vi vann". NEJ! Var ni inte med och bidrog med någonting till bidraget så vann "ni" INTE!

Varje gång ett land vinner så låter det "Vi vann", bara för att personerna är medborgare i det landet. När man istället förlorar så är det "DE förlorade" som gäller. Så får jag höra ytterligare ett "Vi vann" så ska jag fråga den personen vad just den bidrog med till att Sverige vann. Själv hejar jag aldrig automatiskt på Sverige i någonting. Jag brukar se ut ett lag/en låt/en person som jag gillar och hejar på den, oavsett nationalitet. Jag behöver inte heja på mitt eget land för att känna någon form av tillhörighet. Sista gången jag såg Eurovision (följde inte alla program för det tycker jag är drygt, men såg finalen) så hejade jag på Rysslands bidrag (Dima Bilan - 2008) och gången innan det Finlands bidrag (Lordi - 2006). Såg inte på det 2007. Och vet ni, dessa bidrag VANN. Jag hejade på det jag tyckte var bäst istället för mitt land och då var det desto roligare när de vann eftersom jag faktiskt tyckte att bidragen var bra!

Som ni ser så är jag inte emot att man hejar på sitt land eller vad som helst om man ärligt tycker att bidraget är bra. Jag är emot den automatiska "måste-heja-på-sitt-land"-nationalismen. När jag inte hejat på Sverige i idrottssammanhang så har jag nästan fått skäll av en del, så jag hoppas folk kan mogna och inse att vi faktiskt är fria att heja på vem/vad vi vill.