Läst klart: Det eviga kriget mot kvinnan av Marilyn French

Spoilers? Detta är facklitteratur så ingen "handling" att avslöja.

Från baksidan av boken:
"Det eviga kriget mot kvinnan är resultatet av ett imponerande forskningsarbete av en av världens ledande feminister. Mycket övertygande visar Marilyn French att det faktiskt pågår ett veritabelt krig mot kvinnor runt om vår jord. Det är en chockerande, upprörande och kontroversiell bok som dokumenterar det ekonomiska, politiska och fysiska förtrycket av halva mänskligheten. Detta förtryck är, menar Marilyn French, en integrerad del av vår kultur, våra värderingar och vår ideologi. Med många skakande och väl dokumenterade exempel visar hon hur kvinnohatet manifesterar sig överallt i världen - alltifrån det religiösa förtrycket av kvinnor och deras kroppar till fördomsfull och diskriminerande behandling av kvinnor i yrkeslivet och förnedringen av kvinnor som den kommer till uttryck t.ex. inom konsten och reklamen."

20 år har passerat sedan denna bok skrevs så jag skulle väldigt gärna vilja läsa "fortsättningen". Dock så känner jag igen en del i boken så dessa orättvisor finns än. När man säger feminist, så har många negativa associationer till ordet. Det kommer jag aldrig mer ha. I och för sig har jag aldrig sett ordet i sig som negativt, men jag har märkt att folk har reagerat negativt på det och det har därför gjort mig rädd att använda det. DET kommer jag aldrig mer att vara.

När jag läser denna bok ser jag exempel på exempel där feminismen gjort skillnad och tagit oss steg för steg närmare varandra (män och kvinnor). Namnet visar på en "kvinnlig" inriktning, men jag anser att även män har nytta av feminismen. Att alla ska få välja sina egna vägar, få samma status och lön för samma arbete, att ingen ses som mindervärdig, alla har rätt att göra sina röster hörda och alla har rätt till sin egen kropp och att säga ja eller nej utan dömande - allt är bitar av det jag anser är viktigt. Det är saker Marilyn French tar upp i boken.

Som sagt så är boken 20 år gammal, men den ger en intressant (och stundtals hemsk) historia.

Bokens framsida.

Kommentera här: