På väg mot arbetsprövning...

För några veckor sedan började jag i ett projekt som hjälper de med svårigheter, som till exempel folk som jag med värk, smärta och annat. Det är genom Arbetsförmedlingen så jag har rätt till aktivitetsstöd under tiden. Det innebär att jag NÄSTAN kommer upp till existensminimumnivån då det gäller pengar. OCH det är mer än vad jag haft på länge så jag nästan jublar över det extra. Jag skriver inte så ofta om pengar i min blogg. Jag tycker det är "fult" på något vis och att ekonomin är något var och en sköter. Men jag vill samtidigt visa hur saker kan vara.

Efter skatt får jag 179 kronor/dag i aktivitetsstöd. Innan det hade jag en föräldrapenning på cirka 120 kronor/dag och eftersom jag ville spara på de dagarna samt fördela relativt lika med min sambo så tog jag inte ut alla i månaden (vi fick besked om att vi var berättigade till jämställdhetsbonus, fast vi får inte ut några pengar av det eftersom jag inte haft någon löneinkomst under tiden. Dock så är just beskedet om att vi var berättigade till jämställdhetsbonus nog i mina ögon, för det är just DET vi strävar efter - jämställdhet. Att dela på föräldraskapet).

Nu går jag alltså en introduktion som till slut, för mig, kommer att leda till arbetsprövning på en eller förhoppningsvis flera arbetsplatser så jag får pröva på och även se vilken arbetsförmåga jag har. Detta är en sak Försäkringskassan också vill veta. Det var meningen att jag skulle göra detta tidigare, men då jag fick det beskedet från FK så låg jag inlagd på Karlstads sjukhus för Hyperemesis gravidarum och hade CVK med näringsdropp. Jag var alldeles för svag och sjuk under min graviditet. Nu när Connor är över 18 månader så är det dock dags. Jag hoppas det ska leda till något bra!

Kanske kan jag fylla på min teoretiska kunskap med lite arbetslivserfarenhet till slut?

Kommentarer:

1 Bim HD:

Håller alla tänkbara tummar för att det kommer att fungera för dig...

Väntar på mitt slut där, planeringsmötet... Meddelat FK via mail idag vad jag tycker och känner - fick order av käre läkaren att meddela avvikelse... Vad han sa, är en annan sak :P

Må så grankott...

Kramis Bim

2 Diana:

Sv: Hahaha ja, psykoanalysen kommer sen :)



Å vad kul! Hoppas det går bra och att ingen pushar FÖR mycket! Hoppas du hittar nåt kul du trivs med :)

3 Gaymasen:

Det låter bra och kämpa på framåt bara. :)



Och tja du är kanske inte SÅ smal som Coca Cola-flaskan? ;-) Men det är bra att du inte käkar godis iaf. ^^

Kommentera här: