Behåll (leksaks)vapnen!

Mitt barn leker inte med vapen. Det är ett medvetet val från min sida då jag tycker att han är så liten och att det viktiga nu är att lägga en bra grund för empati och förståelse. Genom att sätta ett vapen i ett barns händer och lära det hur man siktar och skjuter, HUR ska man då kunna lära dem det? Jag lekte med vattenpistoler och knallpulverpistoler som barn, men då var jag gammal nog att förstå vissa saker. Jag förstod till exempel när mina föräldrar sa till mig att ALDRIG sikta på en person eller ett djur, för trots att det är ett fejkvapen så är själva principen att sikta på något levande fel (jägare exkluderat, förutom nöjesjägare). När det gällde vattenpistoler så fick vi sikta på andra personer, men BARA om de sagt att de var med i leken.

Så jag blir arg när andra barn siktar på mig med sina vapen och "skjuter mig". Det är något jag inte är van vid och det symboliserar ett våld som jag inte accepterar. Så ge inte mitt barn vapen. Han behöver det inte!

Lek i skogen.