Bakat engelska scones för första gången

Jag ändrade på några grejer i receptet jag hittat. Det skulle vara mörk choklad, men det gillar inte min sambo så det ersattes av mjölkchoklad.
 
Ingredienser

4 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
1/2 dl hackad choklad
50 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl visgrädde + 2 msk till pensling
Florsocker
  • Nyp ihop mjöl, salt, bakpulver och choklad med smör
  • Tillsätt grädden och knåda ihop till en deg (jag fick ta lite mer grädde än vad som står i receptet)
  • Platta ut degen till en cirka 2 cm tjock platta och ta ut rundlar med hjälp av form eller glas (jag använde pepparkaksform och fick ut 12 rundlar)
  • Lägg dem på en bakpappersklädd plåt och pensla med grädde
  • Grädda mitt i ugnen i 225 grader tills de fått fin färg (stod 10 minuter i receptet, men jag fick ha dem inne i 15 minuter)
  • När de är ute ur ugnen: pudra med florsocker
Översta och vänstra bilden är innan de gräddats och bilden till höger är det färdiga resultatet.

Kommentera här: