Tvång?

"Män ska vara män och kvinnor ska vara kvinnor." Ett vanligt uttryck när man diskuterar genus och könsroller med någon som är emot. Själv tycker jag att det låter som ett tvång. Vad gör man om man inte passar in i den förutsatta norm som finns för varje könsroll? Vem bestämmer vad som är ok inom könsmallen?
 
Kommentaren ovan tror jag bygger mycket på rädsla. Rädsla för att något man känner till ska tas ifrån en. Men genus handlar inte om att ta bort. Det handlar om att lägga till. Självklart ska kvinnor få vara normativt kvinnliga och män normativt manliga så länge som de själva väljer det och inte trycker ner någon annan i den processen (med det menar jag att en del anser att "mannen bestämmer" är en norm och den normen kan vara nedtryckande och därför inte något jag tycker är ok). Fast alla andra roller där emellan ska också vara ok och självklart. Varför begränsa sig?
 
"Låt alla vara individer!" Det är mitt motto.

Kommentera här: