Sett filmen Splice

Spoilers förekommer absolut!

Ett par jobbar tillsammans som forskare och försöker få fram medel som kan bota sjukdomar hos människor. De tar dock experimentet för långt och börjar experimentera utan andras vetskap med mänsklig DNA. Till slut står de med resultatet som kan visa sig bli ödesdigert.

Det här är en "twisted" film! Speciellt mot slutet. I början handlar det mycket om forskarens roll och moralen i arbetet, men sedan blir det en helt annan moral. Specialeffekterna är sådär. Helt ok ibland och usla ibland. Filmen visar på en del stereotypiska mönster som att "för att bli vuxen kvinna måste man lära sig att sminka sig". Nej! Utbrast jag då. Det är inget tvång att sminka sig. Jag tycker inte sånt ska vara tvång utan något man gör för att man VÄLJER att göra det. Sedan det klassiska: när varelsen Dren är kvinnlig så förstärks attribut som förförisk, vacker och en vilja att bli dominerad medan när Dren blir manlig så är attributen stark, tar för sig, våldsam och en "medfödd" rätt att göra och ta vad den vill. Lite taget till det extrema tycker jag. Jag brukar gilla sjuka filmer, men den här är för sjuk även för mig. I slutet sitter jag mest och gapar och tycker bara att det är så FEL. Huh!

Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Lina:

Den gillade jag =) Men det är mycket på grund av att David Hewlett har en liten liten roll i filmen.

Kommentera här: