Sett filmen S. Darko

Spoilers förekommer! Uppföljare till Donnie Darko.

Sju år efter händelserna i den första filmen får vi nu följa Samantha Darko, Donnies lillasyster, och hennes vän Corey då de färdas genom USA, men råkar ut för bilfel och fastnar i en "håla" med skumma människor. Samantha får starkare och starkare hallucinationer...

Det var ett tag sedan jag såg Donnie Darko så kommer inte ihåg så mycket. Kommer dock ihåg sinnestämningen jag fick av den filmen och den var MÖRK. Denna film lyckas inte hela vägen, men visst känner jag av stämning även här. "Kaninen" är med på sätt och vis. Det var intressant!

Skådespelarna är intressanta. Briana Evigan är dotter till Greg Evigan som jag var lite förtjust i, i början av 90-talet då han var med i tv-serien P.S.I. Luv U. Verkligen lik sin far. Den skådespelare som var mest intressant var han som spelade karaktären Jeremy. Redan från start så hade jag en känsla av att jag kände igen honom. Ganska självklart för han spelar Jasper i Twilight-filmerna. Han kändes som en riktig sociopat i denna film. Sådär krypande "äcklig" på nåt vis.

Rösten i "drömmarna" är lika kuslig som i Donnie Darko. Det här "wake up" och "come closer" alltså. Stör mig på många nivåer. Men det är just det som är meningen, så det är bra egentligen.

Nu så gillar inte jag Donnie Darko så värst, så jag vet inte vad man skulle tycka om denna film om man gillar den första. Jag fick ungefär samma känsla i alla fall, fast Donnie Darko känns mer genomtänkt.

Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Lina:

SV: Nä, jag vet. Men Wild Wild West är ändå det närmsta Western jag kommer i min filmsamling och det känns illa nog. Men jag skyller på att jag köpte den för Will Smith =)

Kommentera här: