Sett filmen Mitt Afrika

Spoilers förekommer! Baserad på en sann berättelse.

Danska Karen flyttar till Afrika för att gifta sig med svenske Bror. Det är ett uppgjort äktenskap. Efter ett tag upptäcker Karen att hon håller på att bli förälskad i Afrika, lokalbefolkningen och en mystisk jägare.

Meryl Streep är underbar som alltid! Robert Redford och Klaus Maria Brandauer känns mer avvaktande, men är riktigt bra de också. Filmen är stillsam och jag har svårt att hålla koll på hur lång tid som går. Det märks att det går en del år, men om det är 5 eller 15 har jag ingen aning om. Det spelar ingen större roll, men det hade varit lättare att sätta sig in i hur djupa känslor är och hur väl personer känner varandra om man hade mer koll på tidsramen.

Jag kom på att jag fortfarande inte sett denna film när jag såg ett avsnitt av Sex and the City där en karaktär vill tvätta sin frus hår "så där romantiskt som i Mitt Afrika". Någon dag efter att jag sett det såg jag filmen. Men något romantiskt i när Robert Redford tvättar Meryl Streeps hår ser jag inte. Det ser mest smärtsamt ut så som han skrubbar. Men men...andra ser kanske sådant som jag inte ser.

Jag gillar när hövdingen i en lokal by säger till Karen (när hon vill lära barnen att läsa) att engelsmännen kan läsa och vad har det gjort dem för gott. Jag anser att det är viktigt att kunna läsa i dagens samhälle, men man ska inte underskatta den muntliga traditionen. Befolkningen i filmen har inga historier nedskrivna utan de för dem vidare till kommande generationer genom att berätta. Det blir en helt annan social grej av det då. Istället för att läsa en bok så samlas alla och lyssnar till när en äldre berättar historier. Det ena utesluter dock inte det andra tycker jag.

Filmen ger mig en helt ny syn på Afrika också. Ett GRÖNT Afrika. Det är inte ofta man ser det, förutom då det handlar om djungler. I denna film är det en grön stor vidöppen stäpp. Det ser helt fantastiskt ut!


Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Josefin:

sv. Håller absolut med dig om det :) Tycker de kan lämna stackars Viktoria ifred.. Jag hade inte velat ha så mkt uppmärksamhet under min graviditet =)



Älskar Meryl Streep så tack för tipset!



2 Georg Hendrix:

Det blir nog att titta på den här filmen en vacker dag!



Vet faktist inte riktigt vem det intresserar. No idéa, det tråkiga är ju bara att det fördummar folket. Alla ska givetvis inte dricka rödvin från 1957, lyssna på Pink Floyd - Echoes och spana in någon obskyr fransk målning från 1600-talet.. men det är fortfarande tråkigt hur det spys galla över oss stackars människor. Sänk all hysteri kring något som inte varit inne sedan Carolas "Stormvind"!

3 Björn:

Afrika är grymt vackert. En väldigt underskattad världsdel enligt mig. Kolla tex in bilderna på www.safariguideafrica.se. Man blir riktigt sugen :)

Kommentera här: