Sett filmen Don't be afraid of the dark

Spoilers förekommer! En remake på en tv-film från 1973 som jag inte sett.

En flicka blir skickad för att bo med sin pappa och hans nya flickvän. De bor i ett hus som de renoverar med syfte att sälja. Dagen då flickan upptäcker att det finns en källare är dagen då dörren till något hemskt öppnas.

Guy Pearce, vad gör du? Filmen är hemsk. Hemskt dålig det vill säga. Jag försöker hitta någon vinkel som kan vara intressant, men allt känns så tafatt. Det är standardreceptet: 1. Barn upplever något och blir nyfiken. 2. Barn upptäcker att det intressanta är något hemskt och försöker tala om det för de vuxna. 3. Barn blir inte trott av vuxna som istället kallar in psykolog och börjar medicinera. 4. Barn insisterar. 5. Barn blir vittne till hur de korkade vuxna blir offer för det de inte trott på. Tada!

Effekterna är dåliga. Till och med en del av såren och blodet är dataanimerat. Tråkigt! Jag blir nästan lite sugen på att se originalet för där kan man helt utelämna risken för dataeffekter i alla fall. Och så är det inget barn med.

Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Maol:

Låter som min reaktion när jag såg ett klipp från the expandables...heter det så? Med gamla actionhjältar från förr...

Blodet är dataanimerat! har de inte längre råd med "blodpåsar" under kläderna?

Kommentera här: