Tre olika knäcksorter

Igår blev sista knäcksatsen gjord. Jag har sammanlagt gjort tre satser och det blev en per dag. Min handled orkade inte med att göra flera per dag tyvärr, men det funkade så här också. Kan säga att jag tycker att den vanliga knäcken är godast och att pepparkaksknäcken var god den också. Saffran gillar jag inte så den knäcken föll mig inte i smaken eftersom den smakar just saffran. Men kan tänka mig att de som gillar det kan gilla den knäcken.
 
Recept
 
2 dl strösocker
2 dl grädde
2 dl ljus sirap
 
(för de smaksatta knäcken tillsattes bara 0,5 g saffran för Saffransknäcken och 1 tsk pepparkakskrydda för Pepparkaksknäcken.)
 
Koka kraftigt under rörning. Det tog cirka 25 minuter för mig som gjorde det på spisen. Man kan droppa en klick i ett glas vatten för att se om det stelnar, ett så kallat "kultest". Sedan är det bara att hälla i formar och ställa svalt så det stelnar.
 
Saffran, pepparkaka och original.

Kommentera här: