Sett filmen Järnladyn

Spoilers förekommer kanske. En sann historia baserad på Margaret Thatcher's liv.
 
Margaret Thatcher minns tillbaka på ett liv fyllt av strider, politik, kärlek och försakande.
 
Jag blev  besviken på filmen på grund av att jag hade en helt annan bild av vad den skulle handla om. Jag trodde man skulle visa mer av politiken, beslutsfattandet och Thatcher's liv. Istället får man följa en senil gummas tankar, minnen och hallucinationer. Även fast jag inte håller med om mycket i Thatcher's politik så anser jag att hon är en otroligt stark kvinna och värd mycket mer än detta. Meryl Streep är dock imponerande i rollen.
 
Då det gäller Thatcher så tycker jag att hon gjorde något riktigt bra när hon tog plats (även fast jag, som sagt, inte håller med om hennes politik). Dock är det tråkigt att så mycket kring henne fokuserades på vad hon hade på sig, hur hennes hår såg ut och vilken sorts mamma och "husmor" hon var. När hon tagit något beslut eller något hade hänt som befolkningen inte gillade så drog de genast fram hennes "mammaroll" och undrade hur hon kunde vara mamma och göra det hon gjorde. Jag tror aldrig jag hört en man ifrågasättas på det viset. Man visar även på beslutet som hon var tvungen att göra mellan att spendera tid med sina barn eller på karriären. Varför ska det bara vara så för kvinnor? Män som jobbar mycket och satsar hårt på sina karriärer... där ifrågasätts det inte.
 

Kommentera här: