Sett filmen Historien om doktor Död

Spoilers?
 
Baserad på Jack Kevorkians liv och jobb. Han var den mest kända läkaren i USA som förespråkade läkarassisterat självmord (dödshjälp) för terminalt sjuka patienter.
 
En otroligt intressant och välspelad film! Jag satt som klistrad från början till slut. Den visar på hur Kevorkian fick ta till desperata metoder för att hjälpa de patienter som sökte sig till honom, på grund av att det han gjorde inte var godkänt. Han blev förföljd av religiösa grupper som totalt missuppfattat hans syfte att hjälpa folk. De trodde till exempel att han ville döda alla som satt i rullstol. Vid en demonstration så är det en skylt som griper tag i mig. En kille i rullstol håller upp "Please don't kill me". Ett bevis för att människor inte vill ta reda på djupare fakta ibland utan bara ser det de vill se och sedan vägrar att ändra sig. Kevorkian sade nej till många som sökte sig till honom för att de inte var lämpliga på grund av till exempel depression.
 
Troligtvis var det hans kaxiga sida som fick honom att bli så förföljd och att han till slut injicerade giftet själv i en patient (aktiv dödshjälp) gjorde att han fick tillbringa tid i fängelset för dråp. Han hjälpte minst 130 människor att avsluta livet och han har av en del kallats för "landets värsta seriemördare".
 
Jag tror även att det retade en del att han inte var så troende (om filmen stämmer på den punkten... det vet jag inte, men jag skriver om filmen och kommer därför nämna detta). I en scen säger en kvinna till honom: "Har du ingen gud?" och han svarar: "Jo, han heter Johann Sebastian Bach och till skillnad från er gud så är min inte påhittad." Just sådana grejer retar nog upp en del.
 
Jag kan verkligen rekommendera denna film.
 

Kommentarer:

1 Maria:

Ooh, jag gillar Al Pacino! Kanske man får ta och se??

Svar angående Dallas: Jag tror nog också att jag kanske föredrar den äldre serien. Sen är jag nog svag för "äldre" tiders mode och inredning samt känslorna som infinner sig när man tittar på allt som är gammalt. Typ. :P Allt som är modernt är.... för modernt. Jag vill fly till äldre tider jag, hehe...

Svar: Det håller jag med om. Det moderna har inte samma känsla som det äldre, tycker jag. Fast vem vet... om 20-30 år så kanske det sitter folk och säger detsamma om dagens grejer :-) Det jag reagerade på med nya Dallas var även att bilden var för tydlig. När det gäller nya filmer och så vidare så är det som det är, men när jag fick se den välbekanta Southfork-byggnaden på det viset så kändes den "fejk" för den var för klar...haha :-D
Highlandertess

Kommentera här: