Min diet?

Nu när jag går på Tui Na-massage så har jag fått fylla i en hälsoblankett med en del frågor om vanor, livssituation, problem och så vidare. En punkt var diet. Om man till exempel är vegetarian, laktosintolerant eller annat. Min diet? "Undviker allt som är light". Haha! Det är väl en diet, eller? När det gäller forskning på lightprodukter och tillsatser så är det mycket teorier, men inte så mycket bevis. Jag gör dock som jag alltid gjort och följer magkänslan, det vill säga undviker lightprodukter och äter sådant med riktigt fett och socker (har dock minskat mycket på sockerintag de senaste åren, men hellre det än fejksocker) och rör på mig i den utsträckning jag orkar. Jag tror inte på bara lightprodukter då det gäller folk som vill gå ner i vikt. Snarare tror jag det handlar om att äta nyttigt kombinerat med motion. För det känns lite konstigt om en person inte motionerar och sedan tar en cola light till chipsen för att det "är nyttigare".
 
Kanske skulle döpa "min diet" till något "catchy"? Typ som Real Deal-dieten eller nåt liknande...hehe... Fast fanns det inte ett tv-program som hette så? Eller det kanske var "Deal or no deal"... Folk har blivit irriterade över "min diet" tidigare. Har aldrig haft problem med övervikt, men blev då så "snällt" informerad en gång att "dina artärer är säkert igenproppade med fett...sånt ser man ju inte på utsidan". Mmm..jo, jag tackar jag. Med alla undersökningar jag gått genom över åren så är detta dock kollat så jag är inte orolig. Snälla människor det finns, eller hur? Man får inte vara "tvärtom" när det gäller något och inte heller detta med vikt. När jag säger att vikt inte spelar någon roll utan det handlar om hur man mår, så har jag uppenbarligen "fel" enligt en del.

Kommentarer:

1 Bella:

Nja, alltså, klart som fan fett sätter sig i ådrorna, men det beror ju också mycket på VAD för fett du äter. Kroppen behöver ju fett, annars går den bärsärkargång. Men kastar man i sig chips så kommer inte det gynna blodomloppet heller. Fortsätt hålla dig till "äkta" varor du, samtidigt som jag råder dig till att äta mycket kolhydrater och protein också. LCHF skrämmer mig, jag skiter i hur bra folk säger att de mår av det. De äter för mycket fett, det kan komma att visa sig i framtiden. Det är ju ett ganska nytt fenomen, så det finns ingen forskning om det än.
OJ vad jag vällde ur mig prat nu, haha! Hoppas du förstår att jag står på din sida iaf :)

Svar: Hehe... jodå, det fattar jag :-) Och jag äter inte bara fett utan annat också förstås. Men det ska ändå vara så äkta fett som möjligt och inga lightgrejer :-)
Highlandertess

Kommentera här: