På bio: Titanic 3D

3D:n var obetydlig. Orsaken att jag såg den var att jag så gärna ville se Titanic på bio igen. Senast var i januari 1998. Idag var Kimmi och jag och såg den alltså. Det blev en passande dag med tanke på att det just idag är 100 år sedan Titanic krockade med/körde in i isberget. Klockan 23.40 ikväll för att vara exakt.

Filmen var lika bra som jag alltid har tyckt att den varit. Dataeffekterna hade förstås åldrats väldigt mycket, men eftersom man inte överanvänt sig av dem så gick det bra ändå. 3D-effekterna lade ett djup i filmen, men var som vanligt inte ett dugg häpnadsväckande. Filmen i sig är dock bra nog att klara sig utan. Jag grät första gången jag såg filmen på bio och har gjort det när jag sett den hemma också. Det kom tårar även denna gång, men nu är jag blödigare. Har sett filmen sju gånger (medräknat idag) och de första sex gångerna har jag som ett klockverk börjat gråta när Fabrizio krossas av en skorsten. Nu började jag gråta av mamman med de två små barnen där de ligger i sin tredjeklass-koj utan möjlighet att ta sig ut...och mamman berättar sagan om Tir Na Nog (mamman spelas förresten av Jenette Goldstein som är en riktig muskelknutte i filmen Aliens).

Musiken är fortfarande underbar och sätter verkligen känsla! James Horner är riktigt bra på det! Det var härligt att få se denna på bio igen! Det är många filmer jag skulle vilja se på bio igen eller sådana som jag aldrig fick chansen att se på bio för att jag var för ung (eller inte ens född). Borta med vinden, Dirty Dancing, Braveheart, Indiana Jones-trilogin (fjärde räknar jag inte), Bullitt och många fler.

Kommentarer:

1 Johanna:

Den är så gammal att jag har den på vhs :-P men vilken underbar film det är! Angående 3d så såg vi Alice i underlandet när den kom och där var effekterna jättebra. Tyckte jag iaf :-)

2 Gaymasen:

Jaha är det så? Häftigt. Jag kommer dock inte se filmen enbart för 3D-effekten. Töntigt tycker jag. Rent PR-trick för att tjäna pengar. :)

3 Johanna:

Karma är underbara saker men det funkar inte alltid :)



Helt klart så funkar det bäst med 3D när det är animerat... och gjort för 3D. Det blir mer än bara några detaljer som får effekt då :) Men Titanic måste ändå vara värd att se igen på bio! Det kommer bli spännande att se hur tekniken utvecklas. Snart kanske vi kommer kunna vara med i filmerna :D

Kommentera här: