Kan barn bli dialektförvirrade?

Om mamman pratar en dialekt och pappan en annan...blir barnet förvirrat då? Eller finner det sig naturligt i "sitt språk"? Har funderat lite på det där, för jag och sambon pratar inte likadant (även om vi båda pratar värmländska, men den ena från väst och den andre från öst...då blir det lite skillnad. Om ni inte såg DETTA program så gör det. Jätteskoj!) Connor säger i alla fall boll på "mitt" vis, nämligen bôll. Ska bli intressant att se vad han väljer för uttal på andra ord framöver.

Ack Värmeland du sköna...

Kommentarer:

1 Malin Sundin:

vacker bild :)

2 Yohanna:

barnet tar nog efter lite av varje, tror du inte? Det gör vår dotter iaf! Jag pratar rikssvenska/sörmländska med lite skånska ord och min sambo är ju skåning ;) Så hon säger "jaaaa" på skånska men mkt annat är en blandning av pappas & mammas melodi ;) Gulligt!!

Svar: PÅ vilket sätt var din graviditet så jobbig? :( Tro mig, det behöver iiiiiiiiiiiiiinte vara samma sak igen, jag har haft det hästlängder lättare denna gången!!!!

Kommentera här: