Statist i Torka aldrig tårar utan handskar

Gårdagen var späckad. Jag hade anmält intresse att vara statist till SVT-serien Torka aldrig tårar utan handskar (skriven av Jonas Gardell) och igår var det dags att filma vid Solbergagymnasiet.

Strax före klockan 8 på morgonen kom jag dit och bytte om och sedan var det dags för smink och hår. Aulan på Solberga blev vårt andra hem under tiden vi var där. Där fanns fika framdukat hela dagen så man kunde ta sig när vi hade raster. Ibland blev det raster för att det regnade så mycket och ibland för att filmvinkeln skulle ändras. Det regnade mycket på förmiddagen.

Scenerna utspelar sig på en studentavslutning 1982. Vi blev indelade i familjer och min familj var väldigt trevlig och rolig! Det var jag och två kvinnor till. Alla familjer skulle bli utvalda av en student och en riktigt gó tjej valde oss. Vi ville ha en relation till henne så vi kunde "leva oss in i" rollerna så jag bestämde att hon var min kusin och så bestämde de andra två vad de var.

Vi började filma själva utspringet från skolan då studenterna letar upp sina familjer och det var mycket kram och grattis-rop och vi hängde blommor runt halsen på vår student. Vid 12 blev det lunch i Centralskolans och Solbergas matsal. Pastasallad med kyckling och bacon med currydressing (mild sådan som tur var för jag tål inte curry så bra vanligtvis för magens skull) och baguette. Till det fick vi välja burkdricka. Riktigt gott!

Sedan filmade vi lite allmänt hälsande och vink på skolgården då studenterna gjorde sig redo för att åka bil eller traktorsläp. Jag fick vid det laget kramöverdos för det blev många omtagningar ifrån många olika vinklar. I första scenen kramade vi bara vår student, men i andra så sa produktionsteamet till oss att vi kände alla och att vi skulle krama nästan alla vi såg och gratulera och så vidare. Lite skumt att flyga på främmande personer och liksom "ÅH hej! Stort grattis till er student/till er sons student etc." och sedan *kraaaaaaam*. Jag som inte är en kramperson. Men jag skulle föreställa någon annan så det gick skapligt bra ändå.

Efter det blev det dags för avfärd och i en scen gick vi ut från skolgården på ett ställe och i en annan scen från ett annat ställe. Men det var så det var. Vi flyttades från plats till plats i samma scen så just där verkade det skumt, men efter klipp och redigering kommer det nog se coolt ut. Bilarna var igång och det var mycket väntan och många tagningar så bensinångorna märktes väl.

Vi fick mycket beröm för att vi var så duktiga, hade tålamod och höll humöret uppe. Av alla de jag märkte omkring mig så var det nästan alltid glada miner och humor. Min "familj" hade också en del skoj för sig...hehe... När det var färdigfilmat runt 18.30 så bytte jag snabbt om (enkelt eftersom enda låneplagget jag hade var en mintgrön jackkavaj), fick två biobiljetter av supertrevliga Vicky och gick hem. Varje steg frambringade smärta från tår till huvud vid det laget och idag mår jag inte något vidare fysiskt. Men psykiskt är jag glad och nöjd med min medverkan och allt vi fick göra. Det var otroligt kul att testa på!

Kö till smink och hår.


Vårt ställe i paus.


Lapp som satt inuti min jackkavaj.


Min stil under dagen. Axelvaddar är sååå min grej (inte). Men tyckte den var rätt snygg ändå!


Lunch i Centralskolans och Solbergas matsal.


Mina rekvisitablommor.


Ovetandes fick jag med Stefan Sauk på denna bild. Han spelar en av rollerna.


En hel del folk. Vi var runt 150 stycken.

Kommentarer:

1 Maol:

Coolt!

Men om det utspelar sig år 82 så har väl inte det riktiga 80-tals modet börjat än? Såg man fortfarande inte ut som hippies då? tänker på Kurt Russels hippiskägg i The Thing

Oh well. ^_^

2 Johanna:

- Tack! :)

3 Jane l COCONUT:

Ditt utseende påminner mig sååå mycket om någon, men jag kommer för allt i världen inte på vem det är - eller om det är någon jag känner eller någon kändis...



Svar: Jag har dock ingen aning om vad gäller suspensions i tatueringar! Men man får nog väga för och emot när man väljer att göra en s på ett ställe som man är tatuerad på, om man är helt inne på just DEN upphängningen :)

4 Linda aka Javamorsan:

Åh vad kul!

5 Bella:

Kul att vara statist! :D

Sv: Vi ska göra lite gemensamma aktiviteter som vi gruppvis kommit fram till vad de ska gå ut på, sen ska vi även bygga lego i flera timmar :D

Jag är legofantast så det kommer bli som att hoppa tillbaks 20 år i tiden. Skulle bara ha ett kassettband med bryan adams att lyssna på samtidigt :)

6 Jane l COCONUT:

Svar: Ja, jag ska återigen fundera! :) Tror att det är en kändis, men ack så svårt!



Vad roligt, när började han få tänder? :)

7 Helena:

Kul att vara statist! :)

8 Pernilla:

Åh kul! :)

Förresten, axelvaddar is the shit! :)

9 anne:

men. hej du!.klickade plötsligt fram dej! tyckte att beskrivningen var igenkännande.. det är ju jag!! din familj: den äldre av oss.. va kul att du skrev om oss.. letade efterkortet du tog av oss i matsalen.. hi. hi.. . bara s¨du vet så får du gärna visa det.. kul bara.. mvh anne.statist

10 Ebba Amnehagen:

hah, jag är också med i filmen som statist. men jag är punkare

11 Tess:

Svar Ebba: Kul! Var utspelar sig de delar där du är med?

12 Malin schützer:

Råkade just halka in här, jag och min familj var ju oxå med den dagen.....och i morgon ska min son vara med och hoppa studsmatta som statist till tv-serien?!? Spännande :-)

Till råga på allt så är Ebba Amnehagen mitt kusinbarn, HEJ EBBA! Visste inte ens att vi var statister i samma produktion :-DDDD

Kommentera här: