Sett filmen Zuperzebran

Spoilers förekommer! En barnfilm som jag väljer att se med originalspråk såklart. Avskyr dubbat.

En övergiven zebraunge hittar nytt hem hos en man och hans dotter. Medan han växer upp tror han att han är en tävlingshäst så han tränar sig på att springa. Som vuxen får han chansen att visa vad han går för. Kommer han lyckas?

Redan de allra första minuterna av filmen så är jag upprörd. En liten zebraunge glöms på vägen av en passerande cirkus en regnig natt. När lilla zebran sitter där i sin korg alldeles blöt och ser sina föräldrar försvinna över nästa vägkrön, medan de i sin tur tittar efter sin bebis, så blir jag helt gråtfärdig. Jag börjar kolla på fodralet om Disney ligger bakom för de har vanan att plåga djur i filmer, men hittar inget sådant. Ja, jag är känslig när det gäller djurfilmer.

Resten av filmen är mestadels mysig, men en del sorg finns med. Så hemskt att det alltid ska finnas ett gäng som vill skada/mobba/trycka ner den som sticker ut och fegisar som inte vågar säga nej. Även fast man vet exakt vad som ska hända så kommer jag på mig själv med att sitta och heja på lilla zebran. Jag tycker det dock är ganska stort av hästen Pride att säga till zebran i slutet att hans pappa hade fel och att zebran inte är så illa utan att han gjorde riktigt bra ifrån sig.

Djuren pratar förresten. Det kan kännas skumt ibland, men här pratar de med varandra och människorna förstår inte. Det är ganska godkänt gjort faktiskt. Det är med en del bra skådespelare som röster, till exempel Whoopi Goldberg, Dustin Hoffman, Joe Pantoliano och Michael Clarke Duncan. Flugorna är lite småroliga ibland också, röster av David Spade och Steve Harvey.

Hur stavar ni zebra förresten? På fodralet står det med z, men i textningen i filmen stavas det sebra. Jag stavar med z, även fast jag lärde mig med s i skolan.

Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Linnea:

Jag vet inte var i min kommentar jag var otrevlig på nåt vis, det var nog du som valde att tolka det så. Vad bra att du äter bra kött, det gör jag också! Vilt från norrlands skogar och nötkött från Gröna gårdar, ekologiska produkter så långt det går, vad det nu hade för relevans men jag antar att det är en positiv input?:) att jag ändrar påhoppande kommentarer från ett namn utan identitet till något snällt ser jag som en god gärning, tänk vad bra att ha en alldeles egen blogg på eget domän. Jag betalar inte för att argsinta människor ska få ta ut sin ilska på mig :) ha en trevlig helg!

Kommentera här: