Sett filmen Hur många lingon finns det i världen

Spoilers förekommer! Jag tittar inte så ofta på svensk film, men det händer någon gång då och då.

Alex är en strulkille som inte lyckas behålla något jobb alls. Då flickvännen kastar ut honom finner han sig själv i Hudiksvall hos sin bror. Efter ett tag får han jobb på ett dagcenter för personer med funktionsnedsättning, där han får lära sig att bry sig om andra än sig själv.

Filmen är absolut inte nyskapande i handling, men den är väldigt bra berättad och rolig, charmig och sorglig. Glada Hudik-teaterns ensemble är riktigt bra och trovärdiga! Det griper tag i hjärtat på mig när karaktären Kristina (Maja Karlsson) kämpar mot sin pappa för att få vara med och uppträda. Ellinore Holmer imponerar stort med sin röst. För en sådan lågmäld person så har hon närvaro och utstrålning som gör att jag märker henne direkt.

Rekommenderar denna film!

Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Georg Hendrix:

Ett hett tips på ett inlägg vore en sammanställning av alla filmer du recenserat sedan Augusti 2008. Att du gör lite egna roligare kategorier än "1, 2, 3, 4, 5" och lägger in ett antal filmer under samma kategori t.ex. "Bland de bästa jag sett" = När Lammen Tystnar, Gladiator, American History X. "Helt okej en söndagskväll" = Wallander - Innan Frosten, Superman Returns och givetvis några elaka för de dåliga också. Kan bli hur bra som helst :D

2 Annie:

Det ska jag göra :)

3 Linda aka Javamorsan:

Älskar den här filmen totalt och ärligt.



Antar att när man själv har ett sk speciellt barn ligger sånt här extra varmt om hjärtat!

4 Lina:

Jag är inte mycket för svenska filmer, men den gillade jag.

Kommentera här: