Läst klart: Vargbröder - Vålnadernas berg av Michelle Paver

Spoilers förekommer! Detta är den sjätte och sista delen i berättelsen om Torak.

Från bokens baksida:
"Torak har mött och besegrat de onda Själ-Slukarna en efter en. Men den farligaste av dem alla är kvar.

Hennes ondska har skapat isande vinter i Storskogen, och snart närmar sig Själarnas Natt, då de dödas andar vaknar... Torak beger sig till Vålnadernas berg för att möta den mäktigaste schamanen, hon som enligt tecknen kommer att leda till Toraks död. Farorna verkar övermäktiga - hur ska det gå för Torak, Renn och Ulv?
"

Boken är väldigt lättläst i och med att målgruppen är en bra bit yngre än mig. Men det tar inte bort spänningen. Visst är mycket förenklat, men jag tycker ändå att boken är intressant och en riktig sidvändare. Jag vill bara fortsätta läsa för att få reda på hur det går, samtidigt så vill jag inte riktigt göra det eftersom jag vet att det är sista boken. Jag har följt Torak, Renn och Ulv i flera år nu och tycker det är lite trist att säga hejdå till dem. Hela bokserien har varit väldigt bra. Denna sista del hade gärna kunnat vara lite längre för att lägga lite tyngd på det. Det känns som att den hastar fram lite mer än de övriga.

En lustig grej är att jag köpte första boken bara för att omslaget var snyggt (det var en ylande varg) och jag var ute efter något att läsa. Trodde aldrig att jag skulle träffa så rätt. Man ska "inte döma boken efter omslaget", men just i detta fall funkade det.

Pocketutgåvans framsida.

Kommentera här: