Midnattsbion: Breaking Dawn del 1

Inatt var Lisa och jag på premiären av Breaking Dawn del 1. Vi hade bokat VIP-platser, så innan jag skriver vad jag tyckte om filmen så ska jag berätta om det. VIP-platserna är på balkongen i salong 1. Jag tyckte inte de var så värst bekväma, men man hade gott om plats i alla fall. Det var väldigt mysigt där uppe och riktigt skönt att slippa stojet nere i salongen. Ljudet var riktigt bra då surrounden kom till sin fulla rätt på dessa platser. Då det gäller bilden så syntes den väldigt bra, men det kändes lite konstigt då man var tvungen att titta nedåt. Kan dock absolut tänka mig att sitta där igen!

FILMSPOILERS FÖREKOMMER! Nu till filmen då!

Bella och Edward får sitt bröllop och sin bröllopsnatt samt något annat som ingen räknat med. En graviditet.

En hel del saknas från boken (som väntat) och så har man lagt in lite mer "action" för att få det till en riktig film och inte bara en väntesträcka fram till sista filmen. De tidigare filmerna har jag inte gillat speciellt, även fast jag tyckt att böckerna varit läsvärda. Denna film vänder på det. Jag tycker den är helt ok och riktigt bra på sina ställen. Ni som känner mig vet det här angående mig och dataeffekter, men en sådan effekt i filmen är riktigt bra gjord och då menar jag RIKTIGT! Fick rysningar av den och man hade inte kunnat göra det på något annat sätt. Det är effekten av Bellas viktnedgång under graviditeten. Otroligt hemsk och verklighetstrogen effekt och värre än vad jag föreställt mig då jag läste boken!

Något som var exakt som jag föreställde mig var själva ryggknäckandet och förlossningen. Effekterna som visar giftets spridning genom kroppen är också bra gjort. Jag har fortfarande problem med att vargeffekterna ser fejk ut, men i en scen rör sig en varg i alla fall realistiskt och det är ett framsteg. Jag får en del flashbacks från min egen graviditet när Bella känner rörelser och när hon är kopplad till ett dropp. Har blivit alldeles "mjuk" av att ha blivit förälder så när barnet i filmen föds är det nära till tårar för min del. Uj uj...

Jag rekommenderar att läsa böckerna, men denna film är också sevärd (mycket mer än de tidigare, fast det kan vara bra att ha sett dem så man vet vad som hänt). Ser fram emot avslutningen. Det händer något efter ungefär halva eftertexterna också, så stanna kvar.


Maxbländad! Redo för film här i alla fall.

Kommentarer:

1 Bella:

Sv: Ja jag gillade det också, men ja, vi satt i 5 minuter och bara möljde på med penna, härligt jobbig kramp sen :D

2 Linda aka Javamorsan:

Kul att gå på bio. Jag är inte så intresserad av just den filmen men jag går gärna på bio snart :)



Skall nog fixa barnvakt nån lördagkväll tror jag minsann!

Kommentera här: