Vad har hänt med barnkläder?

När jag var liten så hade man "ordentliga" kläder i skolan. Byxor, tröja, t-shirt och liknande. Klänningar och kjolar hade en del tjejer endast vid "finare" tillfällen, som till exempel skolavslutning och så vidare. Numera när jag tittar i lekparker och på skolgårdar så är det en övervägande del tjejer som har klänning eller kjol med leggings under. Jag har märkt en del klaga för att deras leggings är för tajta för att klättra i och en del har tagit av sig dessa för att kunna leka som de vill. Vad har hänt? Varför kan inte även flickorna ha på sig lekvänliga plagg i förskolan och i skolan? Det måste ha blivit en miss någonstans!

Bild på mig och syrran (jag längst ner) tagen 1987.
Det finns saker som blivit bättre, men jag är ändå tacksam för att ha vuxit upp i en tid då man klädde sig för lek.