Hälsat bebis välkommen med blöjtårta

Idag var vi och hälsade på våra vänner Lisa och Adam och deras barn. Vi har träffat honom tidigare, men nu blev det ett officiellt välkommen till världen. Connor var nyfiken på den lille som sov nästan hela tiden vi var där. Ska bli kul att se vad det blir för person! Vi hade med en pyjamas/overall och en blöjtårta i present. Hur man gör en blöjtårta ser ni nedan:

Man börjar med en papptallrik, sedan rullar man ihop 12-14 blöjor och sätter en gummisnodd runt varje blöja. Bind sedan ihop alla med garn/tråd. Sätt två stycken blompinnar i två av de mittersta blöjorna. Innan ni sätter i dem, skär av blompinnarna så de blir tre blöjor höga.


Andra lagret ska ha ungefär 7 blöjor som man gör likadant med som i första lagret. Två av blöjorna trär man på blompinnarna. Översta lagret ska vara tre-fyra blöjor varav man trär två på blompinnarna.


När själva tårtan är klar så är det dags för dekoration.


Sätt en dekorationsblomma högst upp (jag skaffade en tygblomma med stjälk som gick att stoppa ner i tårtan för stabilitet). Ha sedan cellofon runt hela tårtan och bind fast med fint sidenband. På sidenbandet kan man knyta fast gosedjur, nappflaska, haklapp....ja vad man än vill. Jag valde två små söta nallar.


En till bild. (Jag rättade till garnet senare för när jag tog bilderna så upptäckte jag att det hamnat lite snett.)

Kommentarer:

1 Petra:

Vilken rolig present! Vilken smart idé också! :D

2 Matilda; mamma till Elna:

Gud vad skoj! vilken fin blogg du har=)

3 m3lind4:

Shiet vad fräckt, skulle ni ge bort den? :)

4 tess:

Men guud va fint... ingen dum idee de där med en blöjtårta. Har jag faktiskt inte sett innan men den blev ju hur fin som helst.



Å visst är de som du säger de är så skoj att kunna göra något eget sådär när man ska ge bort. Det blir mera personligt. Så ja påsar å kort eller blöjtårtor... de e superskoj.



Hoppas presenterna blev till belåtenhet nu...



Ha en go söndag nu.

5 Linda aka Javamorsan:

Blöjtårta är en perfekt present till mamma och barn tycker jag :)

6 Helena:

Jag har aldrig sett en blöjtårta förut! Vilken bra present till en småbarnsfamilj! :)

Kommentera här: